PFOS: de normen tellen

foto: leen

We overlopen enkele elementen van het PFOS dossier met Tom Cochez van Apache.

  • De deal waarbij 3M grotendeels vrijgesteld wordt van de saneringskost buiten de eigen site en het miljoen euro dat door het bedrijf gespendeerd is voor de sanering van de site staan in contrast tot de 225 miljoen aan winst die 3M België het afgelopen decennium aan de aandeelhouders uitkeerde.
  • Het akkoord tussen BAM/Lantis en de overheid beperkt de kost voor vervuiler 3M voor het afgraven van de 5 miljoen kubieke meter zwaar vervuilde grond tot een symbolische 75 duizend euro. De overheid zal 63 miljoen betalen.
  • In 2017 bleek uit metingen die BAM/Lantis liet uitvoeren in de Oosterweel-werfzone op linkeroever opnieuw dat er een probleem was met de vervuiling. Het probleem werd echter onderschat doordat de normen te soepel waren. ‘Opnieuw’, want het was al veel langer geweten dat er een PFOS-probleem was: al in 2004 bleken de muizen rond blokkersdijk vergiftigd te zijn.
  • Het stuurcomité van Lantis  wordt bemand door de vice premiers van de Vlaamse regering, de minister van Openbare Werken, de Antwerpse Haven- en Mobiliteitsschepenen en de Antwerpse burgemeester. Iedereen was dus op de hoogte. Van de negen zitjes is er één bezet door CD&V, twee door VLD en zes door N-VA. Lantis is dus wat men een ‘N-VA-boîte’ noemt.  De partij probeert de bal richting OVAM te schuiven, wat dan eerder een ‘CD&V-boîte’ zou zijn.
  • De normen tellen:
    • In Dordrecht werd vastgelegd dat grond met meer dan  op 0,9 microgram (μg) PFOS per kilogram (kg) grond niet mag vervoerd worden.
    • Lantis mag grond tot 70μg/kg grond opgraven en ter plaatse verwerken.
    • Al wat tot 8μg/kg PFOS bevat, mag BAM/Lantis ook vervoeren. Het idee is om die vervuilde grond in de Boomse kleiputten te dumpen.
    • Er is onduidelijkheid over wat zal gebeuren met de vervuilde grond die 8 tot 70μg/kg PFOS bevat.
    • Enkel de zwaar vervuilde grond met meer dan 70μg/kg vervuiling wordt ingepakt en afgedekt.
  • Politici verwijzen naar een ontwerpnorm van OVAM van 2020 waarvan ze ondertussen weten dat die achterhaald is. Een rapport van het EFSA concludeert dat veel strengere normen nodig zijn. Men weet dus dat de normen waaraan Lantis moet voldoen te soepel zijn en toch worden ze niet verstrengd.
  • In het PFOS-dossier speelt de Antwerps schepen Koen Kennis een belangrijke rol: behalve schepen is hij ondervoorzitter van Lantis, lid van het stuurcomité van Lantis, en was hij lang bestuurder bij het VITO. Zijn voormalige kabinetchef Bart Van Camp is voor Ben Weyts gaan werken en is nu verantwoordelijk voor communicatie bij BAM/Lantis. De band tussen Van Camp, Kennis en Bart De Wever gaat terug tot hun studententijd, toen ze alle drie in de studentenclub KVHV zaten.

Wooncrisis in Gent. De Sint-Bernadettewijk: grove borstel of gefaseerde aanpak?

foto’s: RC

Enkele jaren geleden leidde de slechte toestand van het Gents sociaal woonbestand tot een politiek schandaal. Het stadsbestuur heeft van de sanering een prioritiet gemaakt maar in de bedreigde Sint-Bernadettewijk vinden ze dat er teveel met de grove borstel gewerkt wordt.
Simon Clement maakt een documentaire over de wooncrisis in Gent en kwam zo terecht bij de Bernadettewijk: “Na een Pano-reportage werd de Benadettewijk als ‘schimmelwijk’ gebrandmerkt. Het gevolg is dat men nu de ganse wijk wil slopen zonder rekening te houden met het sociaal weefsel. Hoogbejaarden zouden gedwongen worden om te verhuizen en in het verleden is al gebleken dat mensen die moesten verhuizen nietgoed begeleid werden. De vraag is dus om de sloop of renovatie in fases te laten gebeuren. De dienst monumentenzorg zal ook negatief advieren tegen de sloop omdat de wijk architecturele waarde heeft maar de stad zal daar zo goed als geen rekening mee houden.” Continue reading “Wooncrisis in Gent. De Sint-Bernadettewijk: grove borstel of gefaseerde aanpak?”

PFOS/Oosterweel-update met Peter Vermeulen (Ringland)

PFOS, auteur: Leyo via wikipedia

In een gezamenlijk bericht pleiten Ringland, stRaten-Generaal en Ademloos ervoor om de Oosterweelwerken niet stil te leggen. We bellen Peter Vermeulen van Ringland.
Peter Vermeulen: “De meest vervuilde grond van de Oosterweelwerf op linkeroever wordt teruggestuurd naar 3M, die het zal moeten saneren. De perceptie dat 3M ontsnapt aan de opruimkosten klopt dus niet. In principe blijft 3M ook verantwoordelijk voor alle vervuiling buiten de site.”
RC: Maar de overeenkomst tussen Lantis en 3M bevat een bijna symbolische limit van € 75.000 die 3M zou moeten betalen. Waar slaat die limiet dan op?
Vermeulen: “Dat is me ook niet helemaal duidelijk, ik ken het detail van de cijfers niet. ”
RC: Many Claeys (van stRaten Generaal) zit in de raad van bestuur van BAM/Lantis. Heeft hij geen inzage in de deal?
Vermeulen: “Toch wel, en ik heb er nog gisterenavond over gemaild en verwacht een antwoord. Wat ik wel denk is dat Lantis op de best mogelijke manier heeft gehandeld om het probleem onder controle te krijgen. De vervuilde grond wordt volledig ingekapseld op een manier die maakt dat ze zich niet verder kan verspreiden. Lantis heeft een waterzuiveringsinstallatie gebouwd die water loost dat 300 keer properder is dan wat 3M even verder loost en wettelijk mag lozen. De vervuiling in de lozingen van Lantis is niet meer waarneembaar. ” Continue reading “PFOS/Oosterweel-update met Peter Vermeulen (Ringland)”

Israël: het failliet van de zionistische linkerzijde

foto: David Shankbone via wikipedia (creative commons)

Lior Volinz is een Joods-Israëlische onderzoeker aan de ULB.   Hij bezocht zijn familie in mei tijdens de laatste opflakkering van geweld. We bellen hem voor een update.
SJEIK JARRAH

Lior Volinz: “Het bombarderen van Gaza is gestopt, maar de situatie is er nog altijd zeer slecht. In de Sjeik Jarrah-wijk van Oost-Jerusalem (Palestina) blijven de uitzettingen doorgaan, met de steun van de Israëlische  justitie. Dit is allemaal compleet illegaal volgens het internationaal recht, en het hof in Den Haag is ook geleidelijk aan een zaak aan het opbouwen hiertegen. Israël heeft verschillende wetten gecreëerd om de uitzettingen van Palestijnen mogelijk te maken: zo is er een  wet die toelaat om de eigendommen van gevluchte Palestijnen te confisqueren. Tezelfdertijd is het wel mogelijk voor  buitenlandse Joodse kolonisten om eigendom te laten bezetten op basis van het feit dat die in de 19de eeuw in handen waren van niet gerelateerde Joodse families. De kolonisten worden ook gesteund door kolonistenorganisaties in de VSA en Rusland, waarvan de geldstromen via fiscale paradijzen in de Caraïben stromen. Het uiteindelijk doel is om Oost-Jeruzalem vol te zetten met Israëlische nederzettingen en zo de vorming van een Palestijnse staat onmogelijk te maken.”
ZIONISTISCH LINKS
Ondertussen is er een regering gevormd zonder Benjamin Netanyahu. Lior Vol ziet weinig reden voor optimisme op korte termijn: “De nieuwe premier Naftali Bennett is een extreemrechtse homofobe ultranationalist die opeenvolgende verkiezingen gewonnen heeft met haatcampagnes waarbij zijn medewerkers opriepen tot geweld tegen Palestijnse burgers.”
“Maar uiteindelijk tonen deze verkiezingen het failliet aan van de zionistische linkerzijde: het enig doel van zionistisch links was om van Netanyahu af te geraken. Om dat te bereiken werd zelfs Naftali Bennett bijna blindelings gesteund.”
“De linkerzijde praat niet over de bezetting, over wat er moet gebeuren met de Westelijke Jordaanoever, met Gaza en met de vluchtelingen. Bijna de volledige Joods-Israëlische bevolking gaat akkoord met het huidige beleid tegenover de Palestijnen. Ik vermoed dat dat te maken heeft met de media maar ook komt doordat er een gevoel heerst dat het beëindigen van de bezetting hen niets zou opleveren. Ondanks de bezetting van de Westelijke Jordaanoever en de blokkade van Gaza blijft Israël namelijk steun krijgen van het Westen en gaat de integratie in Europa gewoon door. De bezetting en de blokkade zijn irrelevant geworden.”
“Ik ben dus niet optimistisch, maar hoop toch dat er, nu Netanyahi weg is, een nieuwe impuls komt om tegen de Israëlische bezetting en tegen de racistische wetten te strijden, want op de lange termijn is het onhoudbaar om te leven met een (Palestijnse) bevolking voor wie Israël  alleen staat voor onderdrukking,  muren en geweren.”

Provincie verstrengt de loodnormen voor Umicore

foto: RC

Het Antwerps provinciebestuur besliste om de loodnormen te verstrengen.  De limiet op het lood-in-bloedgehalte wordt onmiddellijk verlaagd van 5μg/l  naar 3,5μg/l,  en verder naar 3 en 2 μg/l tegen respectievelijk einde 2022 en 2025.
Volgens Mie Branders is de verstrenging er voor de schone schijn en een besluit à la tête du client.
“Men heeft gewacht tot de meest recente metingen 3,5μg/l gaven om de norm op die waarde vast te leggen. De verdere verstrenging zal perfect haalbaar zijn, want alle kinderen uit Moretusburg Zone 1 (het dichtst bij de bron van vervuiling, nvdr) zullen verdwenen zijn omdat alle huizen opgekocht (zullen) zijn. Men heeft de mensen het dubbele van de (markt)prijs gegeven om ze weg te kopen uit Moretusburg. Mensen die absoluut niet van plan waren om te verhuizen doen dat toch. Voor het geld, onder druk van de anderen die verhuizen, en uit vrees dat de wijk een tweede Doel wordt vol afgebroken huizen. Het is de bedoeling om de aangekochte huizen zo snel mogelijk af te breken en de overgebleven bewoners op eilandjes te laten zitten, zodat ze op den duur ook beslissen om te vertrekken.”
“Het is een ongelooflijke schande dat de stad Antwerpen onder schepen Duchateau meewerkt om een wijk te ontvolken in plaats van het bedrijf te dwingen properder te produceren.”
“Fons Duchateau is ondertussen schepen af en zal de fusie van de publieke (ZNA) en private (GZA) hospitaalgroepen helpen regelen. Dit is een uitgevonden job voor Duchateau. We hebben gevraagd wat zijn loon zal zijn en als antwoord gekregen dat het ‘marktconform’ zal zijn. ” Enkele jaren terug was er opschudding omdat de manager van de publieke ZNA-groep een loon van meer dan € 400.000 toebedeeld kreeg. “In principe mag het loon van mensen in autonome stedelijke bedrijven niet hoger liggen dan dat van de stadssecretaris, ongeveer € 200.000. Maar ik denk dat de lonen voor mensen die ziekenhuizen privatiseren daar nog wel een eindje boven kunnen  liggen.”

Privatisering Zorgbedrijf Antwerpen

Het Antwerps stadsbestuur bouwt de steun aan het stedelijk zorgbedrijf af en wil het ook privatiseren. Nu de plannen in uitvoering komen stelde Mie Branders vragen in  de algemene vergadering van het OCMW. Antwoorden kreeg ze nog niet.
 
“NIEUWE STRUCTUUR”
Het Antwerps Zorgbedrijf baat de publieke woonzorg- en dienstencentra en ook de kinderopvang uit. Het bestuursakkoord van januari 2019 verwijst naar een ‘nieuwe structuur’ die ertoe zal leiden dat de stad haar steun zal afbouwen.  Het bestuursakkoord zegt verder dat de stad een meerderheidsaandeel  zal houden in het Zorgbedrijf, waarmee bedoeld wordt dat zal overgegaan worden tot een, voorlopig  gedeeltelijke, privatisering.

Bron: Bestuursakkoord Antwerpen, 2019, artikel 238

Volgens Mie Branders betekent het bestuursakkoord dat de steun aan het zorgbedrijf tot nul zal herleid worden tegen 2025. De meerjarenbegroting van december 2019 spreekt dat tegen, maar wijst wel op een significante vermindering van de financiële steun voor ouderenzorg vanaf 2023, om uiteindelijk  in 2025 op een vermindering van 13% uit te komen ten opzichte van 2020. Dit ondanks de stijgende nood aan ouderenzorg enerzijds en een significante toename van het stedelijk budget.

“De factuur stijgt altijd als er geprivatiseerd wordt”

Het stadsbestuur geeft aan dat de vermindering van de steun aan het Zorgbedrijf mogelijk wordt dankzij modernisering en digitalisering. Niets wijst erop dat dit klopt, in tegendeel: bij de politie is een moderniserings- en digitaliseringsoperatie uitgevoerd tijdens de vorige legislatuur, met een afbouw van de wijkwerking en investering in de mobiele politie (burgemeester De Wever: ‘onze 138 rijdende wijkkantoren’). Toch acht het stadsbestuur het nodig om de werkingskosten van de politie jaarlijks verder te laten stijgen om de dienstverlening te garanderen. Mogelijks nog meer dan bij de politie wordt de werkingskost van de zorgsector bepaald door de personeelskost.
Continue reading “Privatisering Zorgbedrijf Antwerpen”

Gene Zever. crew en prof. Nico Carpentier over podcasts als medium

foto Leen

Vandaag hebben we Yves Kibi Puati Nelen te gast, en die nodigde gelijk de ganse Gene zever. podcast crew uit. Axel Bulambo, Moussa Oris, Jean Martin Sayangi & Malvin Ngirabakunzi op verplaatsing naar onze studio. Het 4-tal stelt hun project voor, en we hebben met z’n allen een fijne redactietijd waarin we het hebben over podcasts als medium. Later bellen we ook Nico Carpentier, professor media, en voelen hem aan de tand over dit recent aan populariteit toegenomen fenomeen. Het belooft een veelzijdige uitzending te worden.

Verzet tegen de verkoop landbouwgronden aan Huts en co

foto: Rudi Devuyst via wikipedia

Katoennatiebaas Fernand Huts kocht in 2016 450 hectare Zeeuws-Vlaamse landbouwgrond van het Gents OCMW. Landbouwers uit de streek kregen niet de kans om te bieden op de grond, en Huts kon volgens hen de grond ook onder de marktprijs kopen. Daardoor zou Huts  minstens 5 miljoen euro te weinig betaald hebben.
Boerenforum roept op om op 15 juni aan het oud Gents gerechtshof het koppel te steunen dat een zaak aanspande tegen Gent  voor het geven van ongeoorloofde overheidssteun aan één van de rijkste mensen van Vlaanderen.

We bellen Wim Moyaert van Boerenforum, die de rechtszaak ondersteunt van het boerenkoppel Pieter en Annelies van bedrijf de Vierklaver: “Gent wil investeren in sociale woningen en is op zoek naar geld, daarom verkoopt het gronden. In 2ooo had Gent nog 3.600 hectaren grond in haar bezit, daarvan schiet nog de helft over. We vinden de verkoop geen goed beleid, maar het is pas echt helemaal verkeerd gegaan met de verkoop van de 450 hectaren in één lot aan (een firma van) Fernand Huts. Alleen iemand met veel geld kan daarop bieden, en die kan dan aan een laag tarief de gronden in handen krijgen, in dit geval € 39.ooo per hectare. De geschatte waarde was € 50.000, maar we weten dat voor landbrouwgrond € 80.000 per hectare en meer geboden wordt in deze streek. Een paar boeren zijn op de details van de deal uitgekomen en hebben een zaak aangespannen omdat Huts de grond dus kreeg aan € 11.000 per hectare onder de prijs.”

“We vermoeden dat veel van de Gentse gronden in handen gekomen zijn van investeringsfondsen die wachten op een bestemmingswijziging.”

Het valt op dat de verkoop van de grond aan een kapitaalgroep gebeurde door het ‘linkse’ Gents stadsbestuur met toen nog een sp.a (Vooruit)-burgemeester en Groen.
Moyeart:”Als de stad de gronden in handen heeft, kan de boer pachten in plaats van kopen, en dat zorgt voor minder financiële druk voor de boer plus een inkomen voor de stad.”
Wim Moyaert vermoedt dat Huts de grond koopt om ermee te speculeren: de gigantische waardestijging bij een bestemmingswijziging vloeit volgens hem namelijk niet terug naar de gemeenschap, maar wordt geïncasseerd door de eigenaar.
Wim Moyaert: “De gronden liggen in de industriële cluster van Gent/Antwerpen/Terneuzen en we weten dat er nog uitbreidingen zullen gebeuren. We hebben vernomen dat Huts al een deel van de gronden heeft omgeruild om gronden dichter bij de Antwerpse haven in handen te krijgen. Landbouwgronden worden gebruikt om compensaties uit te voeren voor milieuschade, denk maar aan de bomenkap door INEOS. Om die compensaties te kunnen uitvoeren, willen ze zelfs hoge prijzen betalen voor slechte landbouwgrond; en als landbouwgronden een bestemmingswijziging krijgen tot industriegrond, dan kunnen de eigenaars de meerwaarde incasseren. We vermoeden dat veel van de Gentse gronden in handen gekomen zijn van investeringsfondsen die wachten op een bestemmingswijziging. De overheid gaat veel te gemakkelijk over tot bestemmingswijzigingen, er wordt te veel belang gehecht aan eigendomsrecht en te weinig aan bestemming van eigendommen. Als grond bestemd is voor landbouw, dan zou dat zo moeten blijven.”
Het Boerenforum werd in 2014 opgezet en richt zich op kleinere en bioboeren. Moyaert: “We zijn ondertussen lid van Via Campesina, een wereldorganisatie van kleine landbouworganisaties.  We willen een andere stem inbrengen in de Boerenbond. In Vlaanderen zitten de landbouwers gebonden aan die Boerenbond. De Boerenbond is meer dan een vakbond, en heeft een heel sterk sociaal netwerk gecreëerd. Elke boer is lid van de Boerenbond, maar de organisatie heeft zelf ook financiële belangen. We betreuren dat de Boerenbond geen stelling inneemt in de zaak Huts. Toen Peter en Annelies door de Boerenbond geïnterviewd werden, werd er niet gesproken over de zaak.”

Militaire luchtvaartindustrie: aan het overheidsinfuus en politiek bemand door MR en N-VA

sabca.be

Vredesactie onderzocht de financiële steun die onze overheden geven aan lokale  wapenproducenten. Daarbij valt het bedrijf SABCA op, dat onderdelen maakt voor militaire vliegtuigen die betrokken zijn bij de oorlogen in Libië en Jemen. MR en N-VA hebben hun pionnen neergezet in de raden van bestuur van de betrokken wapenbedrijven en -holdings. 
De nationale investeringsmaatschappij FIPM redde SABCA toen Dassault het te koop zette nadat België besliste om niet de Franse Rafale te kopen.  Vooral de Waalse, maar ook de nationale investeringsmaatschappij subsidieert de wapenfabrikanten.
Ook Vlaanderen heeft boter op het hoofd. Eén van de SABCA-fabrieken is gevestigd in Limburg, en Vlaanderen moet exportvergunningen afleveren. Deelpremier Jan Jambon praat de Vlaamse de leveringen van wapens aan Turkije en Saoedi-Arabië goed door te verwijzen naar de leveringen van andere landen.
Infuus
Bram Vrancken van Vredesactie: “We zien dat de federale overheid zich inkoopt in allerlei militaire luchtvaartbedrijven en kwistig omspringt met subsidies. Die militaire luchtvaartsector hangt steeds meer aan het overheidsinfuus. Wij vragen ons af wat de overheid doet om te voorkomen dat de activiteiten van die bedrijven leiden tot schendingen van het internationaal humanitair recht. De schijn wordt gecreëerd dat we te doen hebben met succesvolle private bedrijven, en dan wordt gesteld dat de overheden geen verantwoordelijk hebben over wat er gebeurt met de wapens die geproduceerd worden door de bedrijven waarin ze participeren.”
Reynders /Vanovertveldt
De investeringsmaatschappijen worden bemand door politici die er geplaatst zijn om de belangen van de partijen te vertegenwoordigen. Vooral MR- politicus Didier Reynders heeft zijn machtspositie gebruikt om pionnen als Koen Van Loo, Pascal Lizin en Olivier Henin neer te zetten in  het bestuur van de FIPM, maar ook van de  ‘onafhankelijke private bedrijven’ Sabca en Sabena Aerospace.
Ook N-VA heeft haar regeringsmandaat gebruikt: Tom Feys (N-VA Beersel) zat voor minister Johan Van Overtveldt (N-VA) in het Comité Financiële Diensten van de EU vanaf juli 2015, toen de Europese lidstaten beslisten om Griekenland een besparings- en belastingregime op te leggen.  Nu is Feys voorzitter van de raden van bestuur van Sabena Aerospace, SABCA en Bleuberry en zit hij ook in de raad van bestuur van de luchthaven van Zaventem.
Link: het SABCA dosier van Vredesactie