Aktie tegen F16's naar Afganistan

De F16’s zitten er ondertussen al maar  Mario Franssen van Intal vindt het toch de moeite om aktie te voeren tegen de missie van minister De Crem.  En dat doen ze vandaag 27 september om 16uur in Brussel met een reuze mozaiek.
“De meeste burgeslachtoffers vallen door bombardementen. Met de kost van 1bom kunnen we 40 verpleegkundigen finacieren, er zijn dus andere manieren om ons nuttig te maken in Afganistan.”
In verband met de steun van Lijst Dedecker aan de missie : “De missie is niet zonder risico, een militaire operatie is altijd gevaarlijk. We zijn nu amper een maand verder en er zijn al 2 gewonden gevallen.”

CO2 reducties autos nog niet helemaal in de pocket

Joeri Thijs van Greenpeace is tevreden dat het Milieucomite van het Europees parlement de Industriecommisie niet gevolgd is om de CO2 emissienormen af te zwakken.   Anderzijds vindt hij dat wat op tafel ligt niet echt ambitieus is. De boetes bij overtreding zouden hoger mogen en er zou naar een veel lagere doesltelling dan 120g CO2 per km  moeten gegaan worden. Verder geldt  die limiet niet per auto maar per fabrikant. Als u een Smart koopt  subsidieert u dus de hoge uitstoot van de dikke Mercedessen.
Frieda Brepoels (N-VA) hield de afzwakking mee tegen.  Ze geeft toe dat dat het een kompromis is. Anderzijds is de strijd zelfs over dat kompromis  nog niet gewonnen aangezien het voorstel nog door het voltallig parlement en de Raad moet goedgekeurd worden. Ze is niet gelukkig dat de meerderheid van de christendemocratische fractie het compromis afkeurde omdat het tever zou gaan. “Er moeten beslissingen genomen worden”.
Ook voor het plan in verband met de reducties van CO2 emissies in het algemeen kondigt Brepoels aan dat ze een slap voorstel niet zal laten passeren.

Historiek en leefbaarheid Doel

Paul Arts, eindredacteur van de 2e leefbaarheidsstudie van Doel in 2000 is te gast in de studio. Hij geeft de historische achtergrond rond de Doel problematiek. 
De konklusie destijds was dat Doel  leefbaar was als er een  buffer zou aangelegd worden. Die ligt er ondertussen. Het advies was verder om het dorp te herbevolken, maar daar is niet al te veel van terecht gekomen. Ook hij uit zijn twijfel over de noodzaak van de aanleg van het Saeftinghedok waarvoor Doel moet verdwijnen.

Tolheffing aan Kennedy tunnel?

Begin deze week had Touring in de pers gelezen dat in het alternatief Oosterweel tracé van stRaten generaal in de toekomst tol zou gegeven worden aan de Kennedy tunnel. Touring was niet akkoord; “onzinnig en onaanvaardbaar”.
Later bleek dat gedeeltelijk een misverstand te zijn. Het alternatief van stRaten generaal wil de Kennedytunnel openstellen voor kamions en er, net zoals aan de Oosterweel verbinding, tol invoeren voor kamions. Over tol voor auto’s is er echter geen sprake; over tolhokjes al evenmin. De berichtgeving in de pers had Touring misleid.Toch blijkt Touring geen fan te zijn van het alternatief van stRaten generaal.
We spreken met Moniek Denhaen van Touring:
“De Oosterweel is ziek in hetzelfde bedje als de Belgische politiek: men palavert en discussieert maar neemt geen beslissingen “.
En ook met Manu Claeys van stRaten generaal.
Continue reading “Tolheffing aan Kennedy tunnel?”

Wapper-update met Wim van Hees

We hebben  Wim van Hees van Ademloos in de studio  naar aanleiding van hun persconferentie gisteren.
75% van de Antwerpenaars tekent voor een volksraadpleging, er is alleen een probleem om voldoende mensen in het veld te krijgen om de handtekeningen binnen te krijgen. ”
Klik HIER voor een (pdf-) kopie van de presentatie van Ademloos van 19 september.
Continue reading “Wapper-update met Wim van Hees”

CO2 emissie-doelstelling voor auto's toch niet afgezwakt?

Er was met de Europese autoindustrie afgesproken dat de CO2 emissies tegen 2008 zouden zakken tot 140gram per gereden kilometer maar we zitten nog altijd aan bijna 160gram per kilometer. Daarom stelde de Europese Commissie voor om tegen 2012 een verplichte limiet van 120gram CO2 per kilometer op te leggen.
Het Europees parlement moet dat echter goedkeuren. In de aanloop naar een stemming stelde de Industrie Commissie van het Parlement,  ITRE,  echter voor om de doelstelling af te zwakken. Binnenkort moet de Commissie Milieu van het parlement zich uitspreken en daarin zitten Frieda Brepoels ( N-VA) en Bart Staes (Groen!), respectievelijk als effectief en plaatsvervangend lid.
Wat uiteindelijk beslist wordt kan verreikend zijn. Het gaat over heel veel geld want in de voorstellen is ook een boeteclausule vervat die voor de ganse sektor in de miljarden euros zou kunnen lopen.
Continue reading “CO2 emissie-doelstelling voor auto's toch niet afgezwakt?”

Erik De Bruyn (SP-a) over Doel

Erik De Bruyn van SP-a Rood  is niet zo gelukkig met de geplande afbraak van Doel. Het Doel dossier ligt in het verlengde van het oosterweel-dossier, vindt hij . Het kadert allemaal in de politiek van ongebreidelde havenexpansie.
“Ik zal duidelijk maken wat het standpunt is van SP-a Rood en het zou niet verstandig zijn van de partijleiding om daarmee niets te doen, zelfs gevaarlijk. Nadat de SP-a rond een aantal thema’s al een belangrijk deel van haar traditioneel kiespubliek is kwijtgespeeld, zou ze nu haar nieuw kiespubliek uit de middenklasse kunnen verliezen aan Doel en de Lange Wapper.Continue reading “Erik De Bruyn (SP-a) over Doel”