Wet tot oprichting Veiligheidscellen gestemd


Er werd een wet gestemd tot het oprichten van lokale ‘veiligheidscellen’. De bedoeling is om terrorisme te beteugelen door radicalisering op het terrein tijdig te detecteren.
Lene van Vredesactie geeft toelichting: “Een burgemeester kan een zogenaamde veiligheidscel oprichten. Daarbij gaan lokale actoren een zwarte lijst opstellen van mensen die moeten in de gaten gehouden worden.  Maar het is onduidelijk is wat de criteria zijn. We zouden het logisch vinden dat er een band is met terreur, maar die is er niet.  Er is een omzendbrief van 2014 die zegt wat zo’n cel kan doen. Die heeft het over ’terroristische misdrijven  en ander inbreuken op openbare orde’. De veiligheidscellen zullen gebruik maken van die omzendbrief . Maar wat past er onder de noemer ‘andere inbreuken’?  ”
“Onze vrees is dat dit het mogelijk maakt om een groepen die maatschappelijke acties voeren het leven heel erg moeilijk te maken. Het gaat dan bijvoorbeeld over vredesbewegingen, milieubewegingen, bewegingen die solidair zijn met asilezoekers…
Tijdens de afgelopen NAVO-top in Brussel kregen een aantal mensen op voorhand het advies om binnen te blijven, zonder enige aanleiding.  Het lijkt erop dat dit een toepassing was van deze omzendbrief. Mogelijks is het niet de bedoeling om een dictatoriale staat te creëren met big bother die toeziet en alle oppositie in de kiem smoort. Maar het begint er toch op te gelijken en daarom moeten we er aandacht aan geven.   “

de F-35 deal: Subsidiemachine van een Aanvalswapen

Bron: Wikipedia (creat.Commmons)

Sedert 2013 lieten leger en defensieministers verstaan dat ze de F-35 als vervanger van de F-16 wilden. Gisteren werd die keuze geformaliseerd door de regering. In de communicatie werd vooral  de kost geminimaliseerd.
Ongeveer vier milard zou de aankoop kosten, 600 miljoen minder dan eerder voorzien. Bovendien wordt een groot deel van die kost ‘gecompenseerd’.

“De F-35 wordt getest op aanval met kernwapens tegen Rusland.  Willen we dat wel? We hebben nog geen politici daarvoor zien pleiten.”

Lene van Vredesactie licht toe: “De vier miljard is de kost van de aankoop. De totale kost over de levensduur vanhet toestel bedraagt 15 miljard. Dat is een cijfer van defensie zelf. Of het toestel minder zal kosten dan verwacht dat moeten we nog zien. De prijs van het toestel schommelde sterk de afgelopen jaren. We kennen de details niet van de offertes.  Het is een constante in dit dossier dat er zeer geheimzinnig gedaan wordt omdat het over bedrijfsgeheimen zou gaan. De discussies gebeuren dus achter gesloten deuren en dan komt men naar buiten met een beslissing zonder parlementaire controle.” Continue reading “de F-35 deal: Subsidiemachine van een Aanvalswapen”

Frequentieplan Radio's vernietigd – Bart Caron

Het frequentieplan voor de radio’s dat in april 2017 werd goedgekeurd door de Vlaamse deelregering werd eergisteren door de raad vernietigd. Waarom en wat nu?
We bellen met Bart Caron (Groen), voorzitter van de mediacommissie van het Vlaams parlement:   “Een aantal lokale radio’s kreeg geen vergunning en heeft daarom protest aangetekend tegen het plan. Het argument was dat er 25 frequenties niet ter beschikking gesteld waren terwijl dat volgens de Europese regels wél moest. Eigenlijk ging de klacht die tot gevolg had dat het plan vernietigd werd niet over het plan zelf maar over het feit dat de klagers geen frequentie kregen. ”

De belangrijkste stap in het nieuw media-decreet van Gatz was het weggeven van 150 lokale FM-radiofrequenties aan de grotere mediagroepen.

Maar Caron dat bekent dat de manier waarop het frequentieplan tot stand kwam niet goed was. Vier maanden voor de goedkeuring van het plan werd een eerste versie ervan voorgelegd voor commentaar. Maar die versie was onvolledig en het grootste deel van de informatie werd achtergehouden. Caron: “Dat had zo niet moeten gebeuren en dat is jammer.  Men wilde dat niet bekendmaken omdat men de discussie die dat zou teweegbrengen niet wilde voeren. Dat is ook de reden van de schrapping nu: omdat er geen motivatie is gebeurd voor het niet vrijgeven van de frequenties.”
Ketenvorming georganiseerd

Het frequentieplan van 2017 was het sluitstuk van een hertekening van het radiolandschap. Die begon in 2016 met het schrappen van het statuut van Gemeenschapsradio’s door Sven Gatz.  Dat statuut was pas twee jaar daarvoor ingevoerd. De belangrijkste stap in het nieuw media-decreet van eind 2016 was echter de overheveling van 150 lokale FM-radiofrequenties naar de grotere mediagroepen.
Tot 2017 waren er meer dan 280 frequenties voorzien voor lokale radio. In het nieuw frequentieplan dat ‘de lokale radio versterkt’ blijven er slechts  131 frequentiepaketten over. De argumentatie daarvoor was dat in de praktijk al een groot deel van de 280 lokale frequenties in handen was gekomen van ketens.  Dat klopt maar was deels door de  Vlaamse overheid zelf in de hand had gewerkt via een decreetwijziging die de ketenvorming  (‘samenwerking’) expliciet toeliet waardoor de regulator niet kon ingrijpen.  In plaats van de lokale radio te versterken koos Gatz er in 2016 dus voor om de verloren frequenties definitief over te hevelen naar de ketens en mediagroepen via de creatie van een  nieuwe categorie radio’s de zogenaamde ‘netwerkradio’s die in handen zijn van die ketens en mediagroepen.  Mediagroep SBS in het bijzonder moest absoluut ook een radiofrequentie krijgen.  De netwerkradio’s zenden uit over het grootste deel van Vlaanderen zonder regionale, laat staan lokale, programmatie. Het zijn de-facto dus bijna gewestelijke zenders zoals Q-music.

Bart Caron: “De wetgeving zal moeten aangepast worden om nieuwe vormen van ketenvorming tegen te gaan.  Het werk zal voor een deel moeten worden overgedaan. Ook wetgevend.”

Continue reading “Frequentieplan Radio's vernietigd – Bart Caron”

VSA: voedselveiligheid overgelaten aan zelfregulering

Dimitris Vtsikas, pixabay.com (vrij gebruik)

Derek Monroe doet het verhaal van zijn lokale supermarkt in de buurt van Chicago die het niet nauw neemt met de regulering op voedselveiligheid.
De inspectie registreerde al tientallen klachten maar verder wordt er geen actie ondernomen. De kern van het probleem zit bij het feit dat de inspectiedienst niet gefinancierd wordt met belastingsgeld maar door de supermarkten zelf.
De falende zelfregulering van de supermarkten  in de VSA doet denken aan de zelfregulering door  de financiële sector in Holland. Wie klachten heeft over de financiële diensten moet er naar  de Ombudsman die gefinancierd wordt door de sector zelf. De verzekeraars staken jarenlang een groot deel van de geprivatiseerde pensioenbijdrage van miljoenen werknemers en zelfstandigen in eigen zak. Nadat de Woekerpolissen in 2006 een publiek schandaal werden kwam het tot een compensatie door de verzekeraars. De  Ombudsman was een belangijke speler in het tot stand komen van die regeling die zeer voordelig was voor de verzekeraars. Het totaal verlies voor de verzekerden wordt op tientallen miljarden geschat.

Federaal aanklager VSA praat handelsoorlog naar hogere versnelling

In april werd Yanjun Xu, een Chinese spion/ambtenaar, in België gearresteerd omdat hij zou geprobeerd hebben bedrijfsgeheimen te ontfutselen van GE Aviation en andere bedrijven die spitstechnologie leveren aan het Pentagon. Twee weken geleden werd hij door België uitgeleverd aan de VSA waar hij ondertussen aangeklaagd is.
We praten over de zaak met Derek Monroe. Hij wijst op een uitspraak van de openbaar aanklager,  Benjamin Glassman, die tijdens de zaal stelde dat “any attempt by other countries to grow companies at America’s expense is considered a threat to national security” . De stelling dat iedere steun door overheden aan bedrijven die concurreren met bedrijven uit de VSA als een bedreiging voor de nationale veiligheid aanzien moeten worden gaat veel verder dan bedrijfsspionage en maakt van de overheid de dienaar van de private bedrijfsbelangen. Enige vorm van overheidssteun aan bedrijven, ook Amerikaanse, is eerder regel dan uitzondering. De stelling van Glassman toepassen zou de handelsoorlogen van de VSA naar een hoger niveau tillen.
De uitspraak van Glassman is eigen interpretatie van de man en vooralsnog geen wet.

Jamal Khashoggi: de man die voor de verkeerde prins koos

foto: wikipedia

Onze VS-correspondent Derek Monroe doet een boekje open over de in het Soedisch consulaat in Istanboel vermoorde Jamal Khashoggi.  Khashoggi  wordt in de westerse media geportreteerd als kritische journalist maar  was gans zijn leven een onderdeel van het Saoedisch establishent. Hij was de neef van wapenhandelaar Adnan Khashoggi en van  Dodi Fayed die in 1997 met Diana Spencer in Parijs verongelukte. Hij is ook de kleinzoon van van Mohammed Khashoggi, de lijfarts van de stichter van Soedie-Arabië.
Adnan Khashoggi was geen echte opposant maar viel uit de gratie van kroonprins en sterke man Mohammed Bin Salman (MBS) omdat hij geafilieerd was met de verkeerde prinsen, aldus Derek Monroe. Monroe refereert  naar het interview op Realnews met  As’ad Abu Khalil. AbuKhalil stelt dat Khashoggi zijn carriere begin bij Osama Bin Laden met wie hij volgens Abu Khallil tot mid jaren ’90 geassocieerd was. “Khashoggi schreeft nooit een slecht woord over het Saoedisch regime. Hij kwam in problemen door zijn relatie met prins Al-Waleed Bin Talal, één van de prinsen die vorig jaar in opdracht van MBS vastgezet werden. ”
Ondertussen is Meshal Saad al-Bostani, één van de mannen die moord op Khashoggi zou hebben uitgevoerd verongelukt in Saoedie-Arabië.

het Laatste Woord: de Burgerlijst, Be.One en Paars

Het laatste woord vóór de verkiezingen van 14 oktober 2018 geven we aan de kandidaten van de partijen die nog niet vertegenwoordigd zijn in de Antwerpse gemeente- en provincieraden: De Burgerlijst, Be.One en Paars. Paars is een samengaan van de Piratenpartij en Volt.
Present:
– Christophe Cop, Koen De Voegt, Jelle Debusscher en David Van der Velde van Paars (Piratenpartij)
– Leen Schelfhout  en Kristel Sieprath van De Burgerlijst
– Karima Arektoute van Be.One
We hadden ook D-SA uitgenodigd  maar die waren niet geïnteresserd. Karima Arektoute is scherp voor d-sa: “Een partij die als eerste punt veiligheid heeft, en niet verkeersveiligheid, is geen centrumpartij maar rechts. D-SA is een project van de N-VA.”
USE en BDW zijn eerder entertainment dan politieke projecten en hebben we niet gevraagd. Meer info over de  conferences van BDW HIER.
Deel 1: Burgerlijst en Paars

Deel 2: Be.One en Burgerlijst.

Deel 3: Paars en Be.One

 
Volledig

De Grote Omarming punt 4, 'Mobiliteit': Peter Vermeulen (Ringland)

De kapstok van het mobiliteits-gesprek met  Peter Vermeulen van Ringland is het Memorandum voor de Gemeenteraadsverkiezingen van de Antwerpse Oosterweel burgerbewegingen (Ademloos, stRaten generaal en Ringland).  De twee grote luiken van het memorandum zijn de modal shift met een substantieel verminderd autogebruik tegen 2030 enerzijds, en de volledige overkapping van de Antwerpse ring anderzijds.

“De volledige overkapping moet punt 1 worden van het bestuursakkoord van het volgend Antwerps stadsbestuur en van alle districten. Dat heeft impact op álle beleidsdomeinen.”

“We  weten allemaal dat we vandaag te veel verplaatsingen, en zeker teveel korte verplaatsingen, met de auto doen.; en die neemt  teveel plaast in. We moeten onze mobiliteit op een meer duurzame manier organiseren met beter openbaar vervoer en meer plaats voor voetgangers en fietsers. Dat kan de automobilist die zijn auto echt nodig heeft alleen maar voordeel opleveren.”
“Er is afgesproken om de mobiliteit op het niveau van de 33 gemeenten van de Antwerpse Vervoerregio te organiseren en die moeten allemaal meewerken aan die modal shift meewerken. Dat gaat lukken als de alternatieven voor de auto goed zijn. We zijn nu in werkgroepen per deelgebied van de regio aan het bekijken hoe de infrastructuur de komende jaren moet uitgebouwd worden.  De visie is er al en werd bekrachtigd door alle gemeenten. Naast de gemeenten worden ook De Lijn, NMBS en andere spelers betrokken. Wij pleiten voor een zo hoog mogelijk investeringsniveau en om een financieringsplan op te zetten. Niet alleen voor overkapping maar ook voor de infrastructuur die de shift moet mogelijk maken.”

“We zijn nu in werkgroepen per deelgebied van de Antwerpse Vervoerregio regio aan het bekijken hoe de infrastructuur de komende jaren moet uitgebouwd worden om de modal shift te realiseren tegen 2030.”

RC: Wat gaat daaruit komen? In Brasschaat willen ze geen tram naar Antwerpen.
PV: “Een terechte vaststelling . In het Masterplan van 2000 was ook al sprake van een modal shift. De discussie moet dus gevoerd worden. Men reageert soms ideologisch maar uiteindelijk is de zaak technisch en er moet rekening gehouden met een hiërarchie: je zet bussen in maar als een buslijn succesvol is dan kan die op een bepaald punt niet succesvoller gemaakt worden en moet aan een hoger niveau gedacht worden, namelijk de  tram. De investeringskost in tramlijnen is lager dan die voor een autosnelweg.” Continue reading “De Grote Omarming punt 4, 'Mobiliteit': Peter Vermeulen (Ringland)”