Lauwe ontvangst klimaatactievoerders door Antwerps stadsbestuur


Een coalitie van klimaatactivisten gaf vrijdag 20 september een open brief af aan het stadsbestuur waarin tot actie aangespoord werd. Dit verliep niet van een leien dak doordat het huidig stadsbestuur acties op de Grote Markt verbiedt en ook had vergeten te melden dat een samenkomst op de Groenplaats niet mocht waardoor de actievoerders vebannen werden naar het Conscienceplein.
We hebben Tom Seerden van Students for Climate in de studio.
Tom Seerden: “We waren niet van plan om te betogen op de markt en bovendien is het vreemd dat protest op de Grote Markt verboden wordt. Het stadhuis is het symbool van de democratie in onze stad.”
“In de brief stond dat er na twintig weken protest vanuit politieke kant nog altijd geen stappen vooruit worden gezet. Antwerpen heeft bijvoorbeeld geen strategie om voedselverspilling tegen te gaan, ook geen strategie om de Antwerpse haven te verduurzamen. Daardoor is het vertrouwen weg. Om het vertrouwen te herstellen  vragen we dat de klimaatnoodtoestand uitgeroepen wordt. In Belgie is dat alleen nog maar in Koekelberg gebeurd maar in buitenland kan het wel, Londen bijvoorbeeld. We eisen ook dat gestopt wordt met het investeren in fossiele brandstoffen. ”
“We hadden gehoopt dat de burgemeester zelf de brief in ontvangst zou nemen, maar uiteindelijk was het milieuschepen Meeuws die dat deed en ons tewoord stond. Hij proberde ons gerust te stellen door bijvoorbeeld het Antwerps warmtenet te vermelden. Dat is een deel van de oplossing maar we vragen en coherent en alomvattend beleid en we stellen vast dat het stadsbestuur nog altijd het tegenovergestelde doet want veegt bezwaren tegen de plannen van Ineos volledig van tafel.”

Hoe de volgende Pia's redden? Sofie Merckx (PVDA) over prijszetting medicijnen

McCormick http://seanmccormick.design/ (via wikipedia)

De afgelopen week werd het lokaal nieuws overheerst door het geval van SMA-patientje Pia dat gered zou kunnen worden dankzij een nieuw maar zeer duur geneesmiddel dat eigendom is van farmareus Novartis. Nadat de 1,9 miljoen € voor het reddend spuitje overwacht snel opgehaald werd kwam een einde aan het mediacircus.
Kan het fundamenteel debat rond de prijszetting  van de nieuwe geneesmiddelen nu beginnen?
We belden met Sofie Merckx van PVDA. Zij en Dirk Van Duppen ijveren al lang voor de betaalbaarheid van geneesmiddelen in het algemeen en vinden de huidige aanpak door de regering niet de goede.

“Het gaat er voor Novartis alleen om hoeveel de samenleving haar wil geven om levens te redden.”


Sofie Merckx: “De ontwikkeling van Zolgensma is gebeurd in Frankrijk, voor een deel met overheidsgeld en ook met geld van liefdadigheid.         Novarts heeft het bedrijf dat Zolgensma ontwikkeld heeft overgekocht en enkel de laatste fase van het onderzoek gefinancierd maar helemaal niet het fundamenteel onderzoek. Dat is dus grotendeels met publiek geld betaald. Er is geen link tussen de door Novartis gevraagde prijs en de onderzoeks- en Continue reading “Hoe de volgende Pia's redden? Sofie Merckx (PVDA) over prijszetting medicijnen”

Dossier Slachthuissite naar de Raad van State

De buurt van de Slachthuissite en het Lobroekdok is niet tevreden met de geplande heraanleg van de buurt en stapt naar de Raad van State. Het zag er nochtans goed uit in 2015.
Begin 2015 werd er een participatiecharter ondertekend tussen overheid, buurt en projectontwikkelaars. Een alternatief model van samenwerking en overleg zou het worden; zowel bewonersgroep het Damcomité als schepen Rob Van de Velde waren zeer tevreden. De enen omdat hen inspraak beloofd werd in de plannen, de politiek omdat zo een tweede Oosterweeldebacle kon vermeden worden.  Vier jaar later hebben stadsbestuur en projectontwikkelaars hun slag thuisgehaald en voelt de buurt zich in de zak gezet. Het Damcomité laat het hier niet bij. Wouter Van Mol legt uit waarom.

“Blijkbaar heeft men niets geleerd uit de Oosterweel-saga en is er altijd een stok achter de deur nodig om de politiek tot overleg met de bewoners te dwingen.”


Continue reading “Dossier Slachthuissite naar de Raad van State”

Jeffrey Epstein, spil van een afpersingscaroussel?

Het verhaal van Jeffrey Epstein, de miljardair  die tientallen jonge vrouwen misbruikte en liet misbruiken, is nog niet uitverteld. Waren de activiteiten van Epstein een chantagecaroussel opgezet door de geheime diensten?
We bellen onze correspondent Derek Monroe. De zaak Epstein blijft verder uitdeinen en zit vol al dan niet toevallige links.  Zo begon de man zijn carriere als leraar in Manhatten nadat hij was aangenomen door Donald Barr,  de vader van de huidige minister van justitie William Barr die nu het onderzoek naar de dood van Epstein overziet.  De onderwijscarriere van Epstein was van korte duur en in 1976 ging hij aan de slag in Wall Street, eerst als trader by Bear Stearns, later richte hij zijn eigen firma op.  Eén van zijn belangrijkste klanten vnaf 1987 was Les Wexner, eigenaar van Victoria’s Secret en verdediger van het Israelisch koloniaal beleid, hetgeen dan weer aanleiding geeft tot bijkomende speculaties Continue reading “Jeffrey Epstein, spil van een afpersingscaroussel?”

N-VA bestuurders Museumstichting beschuldigd van financieel wanbeheer

foto: JNM

Mie Branders van PVDA stelt dat de overheveling van drie musea van provincie naar stad helemaal geen kostenbesparing heeft opgeleverd maar wel enkele posten voor N-VA mandatarissen die daarna in minder dan een jaar een put van 3 miljoen euro geslagen hebben.
In 2014 besliste de de regering, op aansturen van N-VA, om de provincies deels af te bouwen. Drie provinciale Antwerpse musea werden daarom overgeheveld naar de stad Antwerpen.  Het betreft het FOMU (Fotomuseum), MoMu (Modemuseum), en DIVA (voormalig Zilvermuseum).
Mie Branders: “De overheveling moest gebeuren omdat dat een besparing zou opleveren maar N-VA, die de plak zwaait op proviciaal niveau heeft alles gedaan behalve bespaard. De provicie heeft een nieuwe overkoepelende organisatie opgericht, De Museumstichting  (DMS). Daarna heeft gedeputeerde van cultuur  Luc Lemmens (N-VA) beslist dat hijzelf de meest geschikte persoon zou zijn aan het hoofd van DMS. En hij heeft ook nog een goede vriend aangesteld als algemeen directeur. Wat een parel van hypocrisie. Men veinst besparingen en realiseert extra directeurschappen. “
“Dan heeft het drie jaar geduurd om dat te realiseren. Dat kwam door onenigheid binnen de N-VA. Liesbeth Homans wilde een privaat-rechterlijke constructie, de provincie een publiek-rechterlijk vehikel. Uiteindelijk werd beslist om het geheel bij de stad onder te brengen. Ondertussen was het personeel van de musea in het ongewisse over haar toekomst. “

“De volgende stap is de privatisering van alle musea onder één grote koepel met een nieuw bestuur vol bankdirecteurs en commerciele spelers.”

“En nu blijkt uit een verslag van de Inspectie Financiën dat de voorzitter en de directeur, die zichzelf dus als allerbeste aanschreven, erin geslaagd om in tien maanden een put van 3 miljoen euros te slaan. En dan vraagt men aan de gemeenteraadsleden om eventjes de jaarrekening van die stichting goed te keuren.”
“Niemand ligt hiervan wakker, Continue reading “N-VA bestuurders Museumstichting beschuldigd van financieel wanbeheer”

Politiekathedraal De Wever in het slop

Ergens in 2013, kort na de aanvang van zijn eerste legislatuur, lanceerde burgemeester De Wever zijn meest prestigieus initiatief tot heden: de bouw van een  groot nieuw politiekantoor, het “Mastergebouw”. De politiekathedraal op de plaats waar vroeger het postsorteercentrum Antwerpen X stond zou eind 2018 afgeleverd worden.
Ondertussen is er niet alleen vertraging opgelopen, kort voor de zomer bleek dat het project in het slop zit door ruzie tussen projectontwikkelaar en aannemer. Mie Branders van PVDA interpelleerde tijdens de gemeenteraad.
Mie Branders: “Janssens had het MAS  en De Wever zou zijn politietoren krijgen. Die zou 290 miljoen € kosten.  Dat is vijf keer de prijs van het MAS.  Maar eerst moest ervoor gezorgd worden dat het kantoor nodig was, daarom moesten de kleine kantoortjes dus sluiten.  De opening van het nieuw zou doorgaan in september 2018, een maand voor de verkiezingen. Maar op dat punt gekomen begaat elk bestuur tegenwoordig dezelfde fout: ze levert de zaak over aan de private sector via een pps structuur en dat loopt dan verkeerd.”
Om het politiekantoor te bouwen sloten de stad en haar vastgoedpoot Vespa een contract af met Post X LPA. Continue reading “Politiekathedraal De Wever in het slop”

Mie Branders (PVDA): "sp.a doet de N-VA tanker totaal niet van koers veranderen"

PVDA-gemeenteraadslid Mie Branders ziet na acht maanden bestuur met sp.a geen verandering in het liberaal beleid van de stad onder bugemeester De Wever.
Een gesprek over woonnood, belastingen, veiligheid en cruiseschepen.
Mie Branders: “Je kan niet verwachten dat de grote omwenteling er is na een half jaar. Maar je mag wel verwachten dat de sp.a vanaf dag één hamert op de sociale accenten die ze zegt te gaan leggen op dit bestuur. Maar de tanker verandert totaal niet van richting. We hebben we geen enkele indicatie dat de kleine sp.a de grote N-VA tanker van koers zal doen veranderen.”
“De sociale punten van het bestuursakkoord zijn altijd voorwaardelijk, terwijl de zaken wel heel concreet en duidelijk zijn, en snel moeten uitgevoerd worden, als het gaat over steun aan bedrijven.”

“Een goed voorbeeld is de wooncrisis. Tijdens De Wever I (2013-2018, nvdr) zijn er alleen sociale woningen gerenoveerd en geen nieuwe gebouwd. Renovatie is nodig, maar onvoldoende want er is een wachtlijst van 20.000 mensen voor sociale woningen.  We dachten dat er een engagement zou komen voor nieuwe sociale woningen maar dat is er absoluut niet. In haar neoliberale visie stelt het stadsbestuur  dat meer scoiale woningen ook meer armen aantrekt, en daarom willen ze er geen bijbouwen. Volgens ons verbetert een hoger aantal sociale woningen ook de private huurmarkt aangezien omdat die haar prijzen moet laten zakken en de kwaliteit moet verhogen door de publieke concurrentie.  Dat toont Wenen aan waar de helft van de woningen sociaal zijn.”
Taks taks taks
Mie Branders: “De belastingen voor de bedrijven dalen terwijl die voor de burger stijgen. Ze noemen ze dan wel niet belasting maar ‘retributie’. Dat gaat dan bijvoorbeeld over parkeergelden of huurtaksen. Zo trouwen de mensen nu op maandag omdat het dan gratis is. Voor een huwelijk op zaterdag moet 200€ taks betaald worden. Ook de taksen op graven werden verhoogd, en de taksen op het plaatsen van verkeersborden bij verhuis.  Anderzijds worden de grotere bedrijven ontlast van alle mogelijke lasten. Zo werd de taks op Continue reading “Mie Branders (PVDA): "sp.a doet de N-VA tanker totaal niet van koers veranderen"”

Hoe voeren we morgen nog actie?

Op woensdag 11 september (tiens die datum) komt het proces tegen Peter Terryn voor bij het Hof van Beroep in Antwerpen. Het proces werd aangespannen door Infrabel tegen Terryn omwille van een zeefdruk waar hij toont hoe treindetectie werkt en hoe je daarmee de signalisatie van spoorwegen op rood kan zetten, zonder schade aan te richten op reizigers of personeel in gevaar te brengen. Het is namelijk hun eigen veiligheidssysteem.
Terryn werd veroordeeld op basis van art. 66: door woord, beeld, het schenken van sterke drank, arglistigheden of kuiperen aanzetten tot een misdrijf en art. 406: kwaadwillig belemmeren van het verkeer. In het verleden werd het artikel gebruikt tegen o.m. Abou Jahjah en Roberto D’Orazio en recenter tegen Trekt Uw Plant en Bruno Verlaeckt (ABVV). Die laatsten werden veroordeeld tot het betalen van monsterboetes en een effectieve gevangenisstraf.
Volgens Terryn is dit een kwalijke evolutie. De vrijheid van meningsuiting, die van de pers, organisatie en politieke en sociale actie komen namelijk in het gedrang. Dat zowel Terryn, TUP en Verlaeckt in Antwerpen berecht worden is een opmerkelijk detail.
We spreken met Peter Terryn aan de vooravond van het proces nu woensdag in Antwerpen. Op dinsdag 10 september speelt Terryn de voorstelling ‘En Weimar Lachen‘ in Zaal De Nieuwe Vrede in Berchem. Tickets vind je hier.

Gemeenteraadsdebat Cruiseschepen: feiten, larie en framing

foto: RC

Op de laatste gemeenteraad voor het zomerreces beantwoordde het stadbestuur de kritiek die er kwam op de voorkeursbehandeling van, en de miljoenensubsidies voor, de cruiseschepen. Een deel van de kritiek werd weerlegd maar de fundamentele vragen blijven onbeantwoord. We overlopen de repliek van het stadsbestuur.

De keuze van het stadsbestuur voor de cruisesector veroorzaakt deining: De steun via brandstofsubsidies, gratis beveiliging, vrijstelling van taksen op aanmeren  en als klap op de vuurpijl de bouw van een  cruiseterminal van tien miljoen euro met publieke middelen contrasteert met de verstrenging van de  lage emissiezone (LEZ) voor automobilisten. De LEZ levert de stadskas jaarlijks miljoenen op. Bovendien komt de steun op een moment dat blijkt dat de cruisesector zeer milieubelastend is. De oppositie was dan ook niet mals voor het stadsbestuur. We overlopen de repliek van de meerderheid op de kritiek dat er met twee maten en gewichten gewogen wordt als het over luchtvervuiling in Antwerpen gaat.
Als eerste aan het woord kwam Kevin Vereecken van N-VA. Vereecken heeft de gewoonte zich als gemeenteraadslid  niet te richten naar het stadsbestuur maar naar de oppositie. Ook hier…

Kevin Vereecken: “De cruiseschepen die in Antwerpen aanleggen gebruiken geen zware stookolie maar gewone diesel”

Dit klopt grotendeels maar stellen dat het om gewone diesel gaat  is niet correct.
De zware stookolie van de intercontinentale oceaanstomers bestaat hoofdzakelijk uit de zwaarste fractie van aardolie die maximaal 3,5% zwavel mag bevatten, een limiet  die  in het kader van de Intenationale Maritieme Organisatie (IMO, een VN orgaan) werd opgelegd en die op 1 januari 2020 naar 0,5% zal gaan. Binnen Europa geldt al  een strengere norm van 1,5%. Bovendien werden de Noordzee- en Baltische havens in 2011 gedefinieerd als ‘Sulphur Emission Contol Area’, SECA,  waar nog strengere normen van kracht zijn. Daar geldt sinds 2015 een zwavellimiet van 0.1%.
Aangezien het aanbod van laagzwavelige residuele stookolie om technische redenen beperkt is, is het gebruik van lichtere aardoliefracties nodig om onder de SECA- limiet te blijven. De cruiseschepen die aan de Antwerpse kaaien liggen verstoken dus inderdaad een lichter brandstofmensel dan tankers en containerschepen die oceanen doorkruisen.  Dat lichter mengsel wordt dan als de door Vereecken vermelde ‘Marine Gasoil’ (MGO) gedefinieerd. Sommige Marine Gasoil vertoont  kenmerken die sterk gelijken op die van diesel. Toch kunnen ook zwaardere petroleumfracties (vacuum distillaten) gebruikt worden, zoals bijvoorbeeld gespecifieerd op de site van Exxon. In het beste geval heeft de door de cruiseschepen gebruikte brandstof een kwaliteit die te vergelijken is met de diesels van minstens vijfentwintig jaar geleden. De zwavellimiet op diesel staat tegenwoordig op 10ppm, die op MGO ligt met 0,1% of 1000 ppm toch nog altijd 100 maal hoger dan diesel.
En zelfs al moesten de schepen op ‘gewone diesel’ varen, dan nog is de framing door Vereecken misleidend. De brandstof mag dan veelal de karakteristieken tonen van diesel (maar dan met een hoger zwavelgehalte), de motoren zijn niet te vergelijken met die van de moderne auto’s. Per liter verbruikte brandstof is de uitstoot aan fijn stof,  stikstof- en zwaveloxides van een cruiseship, ook in het centrum van Antwerpen, jawel,  veel hoger dan van een moderne dieselauto.

Kevin Vereecken: “De cruiseindustrie investeert al jaren in de ontwikkeling van technologie  om de uitstoot te verminderen. Vorig jaar alleen al twee miljard”

Momenteel is er inderdaad een rush aan de Continue reading “Gemeenteraadsdebat Cruiseschepen: feiten, larie en framing”