Klimaatactie in Corona-tijden: Youth for Climate

Bron: https://youthforclimate.be/

Nu massamanifestaties niet meer kunnen, komt Youth For Climate amper in de media. Toch  wordt er nog actie gevoerd. Gisteren en afgelopen maandag bijvoorbeeld.
Maandag werden de preformateurs voor het koninklijk paleis aangemaand om klimaatactie in het regeerakkoord te zetten en om het klimaatactieplan, dat met 120 wetenschappers opgesteld was, te overhandigen aan de politici.
Toon Lambrecht (YfC): “Het zijn geen gemakkelijke maanden geweest omdat we geen actie konden voeren. We hebben zo veel mogelijk on line gesensibiliseerd. Ondertussen voeren we wel opnieuw kleinere acties om druk te blijven zetten. Zo was er gisteren ook nog en covid-proof actie op het Muntplein. Maar een massabetoging is zeer moeilijk te organiseren en momenteel gewoon ook niet het beste idee.”
“De samenwerking tussen de verschillende klimaatorganisaties verloopt goed. We organiseren amen acties en communiceren samen. Het is een kwestie van het vinden van een balans van zoveel mogelijk actie voeren en toch de corona-maatregels te respecteren. Daar gaan we nu verder aan werken.”.

Libië: pushbacks door Europa ondanks gekend grootschalig misbruik (AI)

‘Italian navy rescue asylum seekers’ by vfutscher (commons)

Amnesty International stelde systematische mensenrechtenschendingen van vluchtelingen vast in Libische kampen: folteringen, verkrachtingen, kidnappingen, uithongering … Een aantal Europese landen helpt actief mee om de vluchtelingen in de kampen te krijgen.

Lore Van Welden (AI): “Verschillende partijen maken zich schuldig aan de misbruiken, maar een belangrijke speler is toch de internationaal erkende GNA-regering. Deze regering sluit mensen op in onterende omstandigheden en heeft ook banden met allerhande milities die zelf detentiecentra hebben.” Continue reading “Libië: pushbacks door Europa ondanks gekend grootschalig misbruik (AI)”

Kaaimuur haven Doel dringend aan onderhoud toe. Vlaanderen wil niet investeren.

Bron: Johan De Vriendt

De kaaimuur van het haventje van Doel is bijna een eeuw oud en staat volgens Erfgoedgemeenschap Doel & Polder op instorten.

Johan De Vriendt (Erfgoedgem. Doel/Polder): “De Vlaamse overheid is verantwoordelijk voor het onderhoud. We hebben hen twee jaar geleden al aangeschreven om te melden dat de kaaimuur overhelt maar kregen geen respons. We hebben ook contact opgenomen met het gemeentebestuur van Beveren, maar dat meldde dat ‘De Vlaamse Waterweg’ (de eigenaar) de nodige investering niet wil doen omdat de toekomst van het dorp nog steeds onzeker zou zijn. Enerzijds zegt men dus dat Doel gered is, maar anderzijds wil men hier niet investeren omdat dat toch niet zo zou zijn. Dit is typisch voor de houding van de overheid, die het dorp verder laat verkommeren. ”
“De haven van Doel heeft een erfgoedwaarde. De eerste melding van de haven dateert al van de 13de eeuw en het is uniek omdat het een getijdenhaventje is. Het heeft ook nog een werkende spuikom, één van de enige in België. De site is sedert de 17de eeuw niet fundamenteel veranderd. “

Luistergenoten

uilenspiegel.net

Marjon Goethals, luisterend oor bij vzw Uilenspiegel, een organisatie van en voor mensen met een psychische kwetsbaarheid:
” 60% van de psychische hulpverlening is stopgezet omwille van de coronamaatregelen. Om dit op te vangen hebben we het project luistergenoten’ in het leven geroepen. ” Via chat of telefoon kunnen mensen praten met lotgenoten die vaak de brug kunnen slaan tussen hulpvrager en hulpverlener.

Mobiliteit: "Als iedereen een elektrische auto koopt, gaan we er ook niet geraken"

Bron: Europa.eu

Een studie van Greenpeace bekijkt hoe de transportsector klimaatneutraal kan gemaakt worden tegen 2040. “Technologie is een belangrijk deel van de oplossing maar er is meer nodig…”, zegt Joeri Thijs van Greenpeace.
De transportsector vertegenwoordigt ondertussen al 22% van de volledige broeikasgasuitstoot. Terwijl de totale Belgische uitstoot van broeikasgassen tussen 1990 tot 2013 met 18% daalde (sedert 2013 wordt er inderdaad geen stijging meer genoteerd), steeg de uitstoot van de transportsector met 28%.
De voorstellen om de sector klimaatneutraal te krijgen tegen 2040 zijn dan ook drastisch. Zo kunnen volgens Greenpeace vanaf 2028 geen voertuigen met verbrandingsmotoren meer verkocht worden, ook geen hybride modellen. En alle bestaande voertuigen met conventionele motoren moeten letterlijk van de baan tegen 2040.
Bron: Eurostat

Maar Greenpeace benadrukt ook dat de oplossing niet zuiver technisch is. De nood aan groene elektriciteit zal enorm zijn, en om die om vraag beheersbaar te houden is het belangrijk dat de vraag naar mobiliteit beperkt wordt. “We hebben die hernieuwbare energie ook nodig in andere sectoren, zoals de industrie, en als  iedereen een elektrische auto koopt zullen we er  niet geraken. Bovendien lossen we zo het probleem van files en het ruimtegebruik niet op.” Continue reading “Mobiliteit: "Als iedereen een elektrische auto koopt, gaan we er ook niet geraken"”

De Markgrave: Zorg voor Slechtzienden in Corona-tijd

Markgravee-tuin. Foto: Leen

We vroegen ons af hoe mensen met een visuele beperking zich door deze corona-tijd slaan. We gingen op visite bij Paula Coppens en Martin Schepers in de Markgrave, een voorwiening voor blinden en slechtzienden op het Zuid. Paula woont in en Martin woont zelfstandig in de buurt. Ze vertellen hoe Corona hun dagelijks leven beinvloedt en nemen ons eventjes mee in hun ervaringen.
 
 
 
Paula:

 
Martin:

Kan antidotum voor overdosis meer levens redden?

foto: Leen
Werner Bosschaerts, verbonden aan Free Clinic, vertelt over de juridische obstakels die nog van de baan moeten geruimd worden alvorens het medicijn Naloxon kan worden toegediend door niet-medisch-geschoolden. Want dat is in België bij wet verboden.
In het geval van een overdosis wordt deze opioïde antagonist al jarenlang succesvol gebruikt door hulpdiensten, in ziekenhuizen, door dokters in Free Clinic, etc. Het zou nog meer levens kunnen redden moesten de mogelijkheden voor gebruik verruimd worden,  maar daar knelt het schoentje. Men kan het een beetje vergelijken met het euthanasiedebat, waar men wil vermijden dat mensen die euthanasie toedienen om menselijk lijden te beëindigen later strafbaar bevonden worden, hoewel zij ter goeder trouw handelden.
Zo zou Naloxon, mits de nodige vorming, prima kunnen worden toegediend door familie of partners van gebruikers, hulpverleners van daklozen en nachtopvang. In een heel aantal landen is dat ook al het geval. Zo kan men het in Frankrijk onder twee vormen verkrijgen bij de apotheker; als spray en voor intraveneus gebruik. Ook in Australië heeft men jaren positieve ervaringen met het toedienen van dit antidotum.
Ademhalingsonderdrukking is één van de meest bedreigende effecten van een hoge dosis opioïden. In nood kan bij een overdosis een intraveneuze toediening van Naloxon de ademhaling herstellen en de patiënt doen ontwaken.
De werkingsduur van Naloxon is redelijk kort in vergelijking met deze van sommige andere opioïden. Het dus  zaak mensen goed voor te lichten en er op te wijzen dat ze na het toedienen nog steeds de hulpdiensten moeten contacteren. Er moet juridisch nog heel wat uitgepluisd worden voor Naloxon effectief bij ons in de apotheker verkrijgbaar zal zijn. De wil is er alvast, enkel het juridisch kader laat nog op zich wachten.

40 jaar geitenboerderij

foto: Leen

Pol D’Haese van geitenboerderij Polle staat al bijna veertig jaar op de markt met zijn ambachtelijke kazen en zag veel veranderen doorheen de jaren.
Ooit begon hij zonder vaste plek in een systeem dat ‘bollen’ wordt genoemd: een lotingsysteem waarbij op de dag van de markt zelf om 8u ’s ochtends de vrije standplaatsen worden verdeeld.
Inmiddels is hij een vaste waarde, al gooide corona roet in het eten: “Terwijl andere winkels die voedingswaren verkochten gewoon mochten openblijven, was het moeilijk te begrijpen dat marktkramers met grote kramen, in mijn geval 6 meter, in open lucht, hun waar niet meer aan de man mochten brengen. Het was dus zoeken naar andere afzetmogelijkheden. We zijn dan gestopt met het maken van onze kazen en hebben onze geitenmelk doorverkocht aan een melkerij. Er zijn wel een klein aantal mensen die de weg hebben gevonden naar onze hoevewinkel in Lichtaart, maar dat is natuurlijk niet voor iedereen bij de deur.”
Een geitenboerderij is een heel arbeidsintensieve en tijdrovende broodwinning. Ook opvolging vinden blijkt niet altijd even vanzelfsprekend. “Terugblikkend op een lange loopbaan, met het pensioen voor de deur, is het niet verwonderlijk dat jongeren nu andere keuzes maken (lacht).”