Voorwaarts!? RCN Justice & Démocratie

Na de genocide in Rwanda in 1994, waarbij op drie maanden 800.000 mensen omkwamen, ging een delegatie van vier NGO’s (waaronder Artsen zonder Grenzen en Amnesty International) bij de Rwandese overheid vragen hoe ze zich nuttig konden maken. Er bleek een grote nood aan het snel heropbouwen van het gerechtsapparaat, zodat er uitspraken gedaan konden worden en de wonden konden gaan helen, in plaats van een voedingsbodem te worden voor een nieuw conflict.
Daartoe werd een nieuwe NGO opgericht: RCN Justice & Démocratie,waarbij RCN staat voor Réseau Citoyens/Citizens Network. De NGO breidde haar actiedomein uit naar andere post-conflict- of post-dictatuur-regio’s en is/was actief in Haïti, Zuid-Soedan, Burundi, Congo, Tsjaad en Senegal. Het doel is telkens een goed draaiend rechtssysteem dat dicht bij de burger staat.
Het hoofdkantoor is gevestigd in Brussel, waar tien mensen tewerkgesteld zijn. Het merendeel van de honderd werknemers is actief in de projectlanden, en bestaat grotendeels uit lokale juridisch geschoolden, en ook antropologen en sociologen. Er wordt immers veel aan bemiddeling gedaan, en ook samengewerkt met lokale rechtssystemen. Soms is dat wat koorddansen: tegelijk samenwerken met de overheid en met het soms kritische middenveld.
Hier in Europa zijn er banden met andere initiatieven en instellingen die met deze materie bezig zijn, waaronder een aantal universiteiten. RCN verzorgt vorming op middelbare en hogescholen en ook voor ‘de diaspora’, waaronder uiteraard mensen die zelf uit conflictgebieden komen. Daarbij komen de symptomen aan bod van de mechanismen die tot een conflict kunnen leiden, in de hoop dan dat de studenten die leren herkennen en er anders mee kunnen omgaan. De hierbij gebruikte audio-getuigenissen komen ook uit landen waar RCN niet actief is, zoals Cambodja en Bosnië, om te illustreren dat dezelfde dynamiek overal ter wereld kan spelen.
RCN krijgt subsidies van de Europese Unie en van de Belgische, Nederlandse en Zweedes ontwikkelingssamenwerking.
Deze algemene inleiding kregen we in onze studio van Lies Dewallef, nog niet zo lang aan de slag bij RCN, met als opdracht educatie en communicatie in het Nederlandstalig landsgebied. Zij initieert hier momenteel ook nieuwe samenwerkingsverbanden met andere actoren die rond (de preventie van) geweld werken. Ook het ontwikkelen van een Nederlandstalige website staat op haar agenda.
Daarna belden we met Gaëlle Vandeputte, die RCN in Congo coördineert. In dit land is RCN sinds 2001 actief. Er wordt, zoals steeds, gewerkt via de ondersteuning van lokale actoren. Er zijn in Congo 45 RCN-werknemers,  actief in zeven provincies, waarvan er vijf over een eigen kantoor beschikken. Gaëlle gaf ons een overzicht van de vier momenteel lopende projecten:
Uhaki Safi (‘Goed Beleid’ in het Swahili) ondersteunt de versterking van justitie in Oost-Congo. Daar begeleidt RCN o.a. de gerechtelijke politie bij het controleren van de inhoud van de politiecellen, of de voorwaarden voor voorhechtenis wel gerespecteerd worden, of daar geen mensen zitten die daar eigenlijk helemaal niet behoren te zitten. Ze moedigen anderzijds de bevolking aan een beroep te doen op het gerechtelijk apparaat (inclusief de politie) wanneer dat nodig is. In dit gebied is er het probleem van de ex-rebellen die gewoon een politie-uniform aantrekken en zo gaan functioneren, dus evident is dit niet. Er is dan ook jaren in dit land geen politie-academie geweest: enkel de oudere generatie is degelijk opgeleid. De jongeren kregen sporadisch wel vorming van buitenlandse actoren, maar het is niet altijd duidelijk wie welke opleiding gekregen heeft.
Een ander project ondersteunt de lokale boerenbond bij de ontwikkeling van een duurzaam landbouwbeleid. Met een plattelandsbevolking van 80% is het duidelijk dat veel potentiële conflicten draaien rond de beschikbaarheid van grond. RCN biedt deze boerenbond vorming rond het grondrecht en de mogelijkheden van beleidsbeïnvloeding.
Een derde project zet in op een algemene verbetering van de rechtszekerheid voor de burger.
Het vierde project wil de berichtgeving over het rechtssysteem in de media opkrikken door journalisten in deze materie op te leiden en hen aan de juiste contacten te helpen. Een probleem is dat veel journalisten free lance zijn, en eigenlijk op bestelling schrijven. Een betere structurering van de journalistiek in het algemeen staat dus ook op de agenda. Hiertoe werkt RCN o.a. via de mensenrechten-NGO Journalistes en Danger.
Algemeen vertelde Gaëlle nog dat de decentralisatie in Congo moeizaam verloopt. Alhoewel sommige bevoegdheden officieel zijn doorgegeven aan het regionale niveau, is het centraal bureau in Kinshasa dus nog erg belangrijk om te checken of lokale acties wel effectief zullen zijn. Verder werden in 2006 de traditionele rechtbanken officieel opgeheven om vervangen te worden door vredegerechten, maar die zijn er nog steeds niet overal, dus blijven veel traditionele systemen voorlopig nog als enige verder functioneren. RCN begeleidde vorige jaar nog ergens een overgang van het oude naar het nieuwe systeem. Dat houdt dan in dat ze de traditionele rechters en de nieuwe gezagsdragers aan mekaar voorstellen en proberen die waardering voor mekaars inspanningen te doen opbrengen. Soms lukt dat, soms ook helaas niet.

Voorwaarts!? = uw tweewekelijkse dosis maatschappelijk engagement, zondag 17u
Alle Voorwaarts-uitzendingen op een rijtje
 

Stadsbestuur houdt Handelsbeurs-potje liever gedekt

Een krantenartikel vorige maand meldde dat  gemeenteraadslid Joris Giebens (Groen) klaagde  dat het stadsbestuur  informatie over de vastgoeddeal rond de  Handelsbeurs probeert achter te houden.
Nu heeft Giebens zelf van schepen Rob Van de Velde een brief ontvangen waarin hij beschuldigd wordt gevoelige marktinformatie van AG Vespa gelekt te hebben naar de pers.

We bellen met Joris Giebens:  “Van de Velde zoekt een stok om een hond mee te slaan. Hij wil niet dat de vreemde vastgoedconstructie rond de Handelsbeurs in de openbaarheid komt. Maar ik heb niets verteld dat niet publiek gekend was en ook schepenen Van Campenhout en Heylen hebben in het verleden met de pers gesproken over Vespa-projecten. Het is mijn rol als bestuurder om controle uit te oefenen binnen AG Vespa en dit is al wat ik doe.”

Giebens: “Van de Velde kan mij met dit soort brieven niet intimideren en zal uit een ander vaatje moeten tappen.”

Verder hebben we het ook nog over de andere parkingplannen van de stad.


Continue reading “Stadsbestuur houdt Handelsbeurs-potje liever gedekt”

Vliegende start voor Microfinanciering in Antwerpen

MicroStart geeft kleinere leningen aan initiatieven die niet gefinancierd geraken bij de banken. Microstart had al een aantal kantoren elders in het land en werd eerder dit jaar actief in Antwerpen. Door het succes was het snel duidelijk dat ook hier een kantoor nodig was, en dat werd dan op 18 november geopend in de Dambruggestraat.
Er zijn ondertussen al een bijna honderd projecten gefinancierd door microStart Antwerpen, gaande van kappers over nachtwinkels tot champignonkwekerijen.
Francine Carron, manager van microStart Antwerpen, is te gast in de studio.  Het initiatief  wordt mogelijk gemaakt dankzij de financiële garanties die de Europese Commissie geeft.

Sociaal en politiek activisme: docu's en discussie

Morgen maandag organiseert de Antwerpse afdeling van het Masereelfonds een avond in Klappei met twee docu’s en aansluitend een discussie-ronde over brandend actuele zaken als de politieke rol van het middenveld, de efficiënte van bepaalde actievormen en dies meer. De docu Subdivided heeft het over het probleem van de gemeenschapsvorming in woongebieden die door hun lay-out isolatie in de hand werken.  Street Politics 101 brengt het relaas van het succesvolle studentenprotest in Canada van een paar jaar geleden.
Sven Lauwers gaf alvast met zijn eigen visie in ons programma een aanzet tot het discussiegedeelte. Te herbeluisteren!
Meer info en trailers hierhier op fb

Dirk Van der Maelen: afwijzing Palestina-resolutie en de Irak-missie

(sp.a) legde in de Kamer deze week een resolutie op tafel die de regering oproept om Palestina als staat te erkennen. N-VA gaat die resolutie verwerpen omdat ze contraproductief zou zijn en alleen de extremistische elementen langs beide kanten zou versterken. We leggen aan Van der Maelen de tegenargumenten van N-VA voor.

“De basishouding van N-VA is om de autonomie van volken te erkennen als ze die vragen. Ik stel vast dat ze dat vragen voor de Sahrawi , maar niet voor de Palestijnen.”

En verder over de militaire deelname in Irak:

” België is samen met 4 andere landen van de Europese Unie aan het bombarderen, dit is héél duur. Ik stel voor dat België zo snel mogelijk afgelost wordt.”

Continue reading “Dirk Van der Maelen: afwijzing Palestina-resolutie en de Irak-missie”

N-VA: van ons binnenkort een betere Palestina-resolutie dan erkenning staat

De N-VA zal de resolutie van Dirk Van Der Maelen die oproept om de Palestijnse staat te erkennen niet steunen. Toch betekent dit volgens de partij niet dat ze het recht op Zelfbeschikking van volkeren nu over de  balk gooit, in tegendeel.  De N-VA stelt, bij monde van Kamerlid Peter De Roover, dat ze zich onverkort stelt  achter het recht van de Palestijnen op een eigen staat.
We bellen met Peter De Roover om hem het standpunt te laten toelichten en leggen hem ook een aantal VU- en N-VA- persberichten voor uit het verleden die toch op een andere houding wijzen dan de richting die N-VA nu lijkt te kiezen. Binnen enkele weken komt de partij met een eigen resolutie.

Het initiatief moet in eerste instantie komen vanuit Europees niveau, maar als er binnen Europa geen consensus is dan moeten we niet de illusie hebben dat wij alleen  de Palestijnen en Israël dichter bij elkaar kunnen brengen.

Continue reading “N-VA: van ons binnenkort een betere Palestina-resolutie dan erkenning staat”

Schrijfmarathon Amnesty International

Het begon in Polen, met een tip van ene Johanna, die dit type actie (een geconcentreerd ‘brieven-bombardement’) op reis in Afrika had gezien. Dat leek haar wel een formule voor het als ijverig brieven schrijvend bekend staande Amnesty International.  Een lokale Poolse Amnesty International-groep boekte er inderdaad veel succes mee. Het jaar daarop kwam er dus een nationaal-Poolse schrijfmarathon. Het jaar dààrop ging het idee internationaal. Vorig jaar bracht dat wereldwijd zo’n 2,3 miljoen brieven op, en vier vrijlatingen op de twaalf gevallen van mensenrechtenschendingen waar die brieven over gingen. Want het gaat bij Amnesty International al lang niet meer enkel om gewetensbezwaarden of politiek gevangenen, zoals u kunt lezen in het overzicht van de twaalf van dit jaar.
In elk land krijgt de schrijfmarathon op een eigen manier vorm. Hier in Vlaanderen is er een startmoment voorzien op zaterdag 6 december in de Karel De Grote-hogeschool bij de Groeenplaats in Antwerpen, waar u van 12u tot 24u terecht kunt om uw brief/ven te schrijven en te genieten van muziek, film en horeca. Daarnaast zijn er acties van lokale afdelingen, en u kunt vanaf 1 december ook online brieven versturen. Op 10 december, de einddatum, kan Amnesty International Vlaanderen dan natellen of hun doelstelling van 20.000 brieven gehaald is. Dit alles en meer (luister naar de audio!) hoorden we van hun beleidsverantwoordelijke, Danielle Hennaert.

De hete herfst: over Delhaize, de haven en studenten

In de studio ontvangen wij Wendy Hermans, werkzaam bij Delhaize; Ivan Heyligen, havenarbeider (en eerder al te gast) en David Dansaert, student en actief bij het studentenprotest tegen de bezuinigingen in het onderwijs. Een gesprek met mensen uit drie verschillende werelden die samen staken op 24 november en 15 december.
In deel 1: inleiding, schets van de problematiek bij Delhaize.
In deel 2: over de wet Major en de werkomstandigheden van de havenarbeiders, het waarom van het studentenprotest, waarom staken onze drie gasten.

Voorwaarts!? PROTOS

Het fenomeen van de maatschappelijk geëngageerde jong-gepensioneerde is niet nieuw. Toen zakenman Antoon De Pesseroey (° 1917) in 1976 door een fusie zijn burgemeesterschap van Deurle beëindigd zag, ging hij zich inzetten voor een aantal door paters geleide projecten in Haïti door aan onze universiteiten technische ondersteuning voor hen te zoeken. Heel wat bijna of pas afgestudeerden trokken zo een tijd naar Haïti.
De Pesseroey sponsorde eerst alles uit eigen zak, maar besefte wel dat dat op lange termijn niet haalbaar zou blijven. Daarom werd begin 1977 al een vereniging opgericht, PROTOS (Projectgroep voor Technische Ontwikkelingssamenwerking), die datzelfde jaar ook als NGO erkend werd. De afkorting bleef als naam behouden, maar het accent verschoof wel heel erg, van het technische aspect naar capaciteitsversterking van lokale actoren. Die verschuiving kwam er door de ervaring, met scha & schande, dat een sterke lokale beheerstructuur absoluut noodzakelijk is voor de duurzaamheid van een project. Hiermee sloot PROTOS ook aan op de trend tot decentralisatie in veel landen in het zuiden. Ze begeleidden al heel wat kersverse plaatselijke overheden bij het opnemen van hun verantwoordelijkheid, specifiek op het gebied van watervoorziening. Want ook dat veranderde: waar PROTOS oorspronkelijk de technische kant van allerlei projecten op zich nam (ook visteelt, huizenbouw, herbebossing …), ging de NGO zich rond de millenniumwisseling helemaal toespitsen op water en sanitatie. Door hun erkende expertise in deze materie breidde hun actieradius zich mettertijd geografisch uit.
Momenteel is PROTOS in negen landen actief. De bouwheer van elk project is steeds een lokale entiteit, een boerenvereniging of meestal een gemeente. Die werkt een lange termijn-planning uit voor de water- en sanitaire voorzieningen in hun gemeenschap, laat een lastenboek maken, en kiest uit de zich kandidaat gestelde lokale aannemers. Het regionaal PROTOS-kantoor begeleidt dit proces, zorgt voor vorming voor de doelgroep en de bij het project betrokken partijen (ook weer door een lokale vormingsinstelling), en doet aan beleidsbeïnvloeding.
Hier in België is er dan het hoofdkantoor in Gent voor de coördinatie van de zuidwerking en voor de noordwerking. Die noordwerking bestaat uit vormingswerk, pleidooiwerk (ook op internationaal niveau, b.v. input bij het tot stand komen van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen), en het steeds verder uitbouwen van een netwerk met alle mogelijk actoren die met water te maken hebben: publieke en privé-bedrijven, studiebureaus, de academische wereld … Partners uit dit netwerk kijken soms de voorstudies van een project na, opgesteld door een studiebureau in het land in het zuiden. Dat is voor beide partijen altijd een interessante en leerrijke ervaring. PROTOS stelt zijn ervaring via de website en persoonlijk advies ter beschikking van wie daar behoefte aan heeft, b.v. aan 4de pijler-organisaties.
Aan het woord kwamen Vincent Volckaert, algemeen directeur van PROTOS, en Marc Despiegelaere, coördinator van de noordwerking.

Voorwaarts!? = uw tweewekelijkse dosis maatschappelijk engagement, zondag 17u
Alle Voorwaarts-uitzendingen op een rijtje
 

Luxemburg: Stasi-praktijken bij de opbouw van een fiscaal paradijs

Dat de staat Luxemburg tot weinig meer dient dan het helpen ontwijken van belastingen van bedrijven en gefortuneerden werd de vorige weken bevestigd door het Lux Leaks schandaal. Maar wat zijn de structuren achter de Luxemburgse facade die dit helpen verwezenlijken? Apache.be ging op zoek en we hebben Georges Timmerman van Apache in de studio.
De industriële basis waarop Luxemburg steunde ging vanaf de jaren ’60 teloor en onder impuls van Amerikaanse zakenlui vond Luxemburg zichzelf heruit als fiscaal paradijs stelt Timmerman. In dit proces speelde de Luxemburgse geheime dienst SREL een belangrijke rol.
Geheime diensten kijken altijd met bijzonder veel aandacht naar een fiscaal paradijs want het gunstig regime trekt ook geld aan afkomstig uit illegale praktijken zoals fraudeurs, illegale wapenhandel, georganiseerde misdaad, financiering van terreurorganisaties enz enz….

De Luxemburgse geheime dienst SREL bespioneerde echter ongeveer de helft van haar eigen bevolking. Iedereen die niet conformeerde (inclusief organisaties als de Katholieke Arbeidersjeugd) had zijn dossier.
Blijkbaar werd dit nodig geacht voor “de bescherming van het Wetenschappelijk en Economisch Potentieel”, waarmee vooral de banksector bedoeld wordt.

En daar ging de SREL zeer ver in. Ze opereerde zelfs als een private onderneming want leverde niet alleen diensten aan de Luxemburgse overheid maar ging ook tegen betaling gaan spioneren en afluisteren voor privé bedrijven. Continue reading “Luxemburg: Stasi-praktijken bij de opbouw van een fiscaal paradijs”