Meerjarenbegroting – Deel 3: Mobiliteit en Hollandse Rekenkunde (Politie)

In ons derde deel over de meerjarenplanning overlopen we de discussies in verband met Mobiliteit (schepen Koen Kennis) en Veiligheid (burgemeester Bart De Wever).

Werf Quellinstraat (RC)

Mobiliteit
Er zou de komende zes jaar bijna 300 miljoen € in mobiliteit geinvesteerd worden, waarvan  115 miljoen in de overkappingsprojecten van de ring. De trage start van die investeringen geeft aan dat de eerste fase van de overkapping pas tegen 2030 zal afgerond zijn. Het was opvallend dat schepen Koen Kennis tijdens de zittingen het woord ‘overkapping ‘ niet in de mond nam.   Ook het STOP -principe  lijkt uit het stedelijk politiek vocabularium verdwenen.
De andere grote investering  in het kader van mobiliteit is de Noorderlijn (66 miljoen € ).
Verder ging het debat in december over  de buurtparkings, het station van Hoboken, de lage realisatiegraad  en de werken in de Quellinstraat waarvan  schepen Kennis  niet wil bekendmaken wat de stad aan de aannemer aanrekent voor de inname van een halve straatbreedte (geluidsbestand op 27min30sec).
Het lijntje van 1387 miljoen (geluidsbestand, 41min)
Het budget ‘veiligheid’ bereikt deze legislatuur 2 miljard Continue reading “Meerjarenbegroting – Deel 3: Mobiliteit en Hollandse Rekenkunde (Politie)”

Project One, INEOS, (eventjes) uitgesteld

Climaxi meldt dat de start van de bouw van de ethyleen- en propyleenfabrieken van Ineos op rechteroever vertraging zal oplopen doordat INEOS vergeten was een haar Soortenbeschermingplan  te verlengen, een stap nodig vooraleer tot de kap van het bos op het terrein te kunnen overgaan. De Vlaamse overheid schiet het bedrijf tehulp door via een ministerieel besluit het plan met terugwerkende kracht te verlengen. Straten Generaal ging niet akkoord en stapte naar de Raad van State tegen de juridische truuk. Verder klagen de burgerbewegingen aan dat het project door de procedurele molen gejaagd wordt door het in kleinere stukken op te delen.

Meerjarenbegroting- Deel 2: stadschuld en (in)transparantie

RC, bron: meerjarenplannen 2014/2019 (toelichting) en 2020/2025 (boek2)

In onze  tweede bijdrage over  het stedelijk meerjarenplan passeren de stadschuld en de  reacties van vooral de oppositie de revue.
In zijn opening bij de aanvang van de debatten in december legt schepen Kennis uit hoe hij tijdens de vorige legislatuur de historische stadschuld (verder) heeft afgebouwd en dat nu de andere schulden zullen afgelost worden.
De cijfers in het meerjarenplan zelf tonen echter dat de stadschuld deze legislatuur niet zal afnemen maar zal stijgen, met meer dan 50%, om op het einde van de rit tot meer dan 1.6 miljard € te stijgen.
Volgens de boeken zal er 2 miljard geïnvesteerd worden de komende zes jaar en die investeringen zullen  grotendeels met leningen gefinancierd worden, wat de stijgende schuld verklaart. De partijen van het stadsbestuur claimden dat de huidige coalitie ‘meer investeert dan  ooit tevoren’. In de gepubliceerde documenten vonden we een vergelijking van de cijfers uit het verleden echter niet terug.  Ook wat  betreft de werkingsuitgaven is er geen poging gedaan om het beleid van de nieuwe legislatuur ook met cijfers te kunnen vergelijken met het verleden. Oppostiepartij Groen  deed toch een poging en concludeert op basis van haar analyse dat de stijgende uitgaven voor politie ten koste gaan van andere domeinen zoals woonbeleid en onderwijs. Schepen Kennis repliceert dat de analyse van Groen niet klopt maar brengt zelf geen eigen analyse of verduidelijking van de cijfers van het stadsbestuur.
Ook Sam Voeten van CD&V beaamt het gebrek aan transparantie en is na een jaar oppositie veel kritischer geworden: “We zagen positieve zaken in het akkoord staan en gaven jullie het voordeel van de twijfel.  We wilden constructief oppositie voeren. Maar stilletjesaan is het duidelijke geworden dat er keuzes gemaakt worden waar we nooit mee akkoord kunnen gaan.”  PVDA viseert vooral sp.a die volgens hen geen tegengewicht biedt aan ‘de N-VA tanker  met zijn beleid van afbraak van de stedelijke  dienstverlening’.  Hicham El Mzairh van sp.a repliceert naar de oppositie toe dat het programma van zijn partij wel degelijk grotendeels zal uitgevoerd worden.
De volgende weken gaan we dieper in op de respectievelijke beleidsdomeinen.

De moord op Qasem Soleimani en de interne VS-politiek

farsi.khamenei.ir via en.wikipedia.org/wiki/Qasem_Soleimani
khamenei.ir Creative Cmmns Att 4.0

Volgens onze VS correspondent Derek Monroe is de moord op de Iraanse generaal Qasem Soleimani vanuit binnenlands politiek oogpunt een vergissing.
Daar waar de afzettingsprocedure door de Democraten volgens Monroe de populariteit van president Donald Trump eerder vergroot waren veel Amerikanen bijna in shock door de moord op Soleimani. Trump had de verkiezingen van 2016 onder andere gewonnen doordat hij zich wilde terugtrekken uit de onpopulaire en dure oorlogen in het Midden Oosten.   De breuk van zijn belofte zou Trump het presidentschap kunnen kosten, aldus Monroe.
 

Meerjarenbegroting – Deel 1

foto: RC

In de eerste van onze bijdragen over de Antwerpse meerjarenbegroting overlopen we de inkomsten van de stad.  Het mag  verwonderen dat  60% van het Antwerps budget van 2 miljard € per jaar bestaat uit nationale of Vlaamse subsidies. De nochtans hoge Antwerpse personenbelasting levert geen 8% van de inkomsten op (de opcentiemen op vastgoed 11%). Dat valt enerzijds te verklaren door de hogere uitgaven waar Antwerpen als grotere stad voor staat, anderzijds door het laag gemiddeld inkomen van de Antwerpenaar.
Schepen Koen Kennis (N-VA) kondigde aan dat ” we geen cadeau’s uitdelen maar ook geen taksen gaan verhogen”, waarop Peter Mertens van PVDA reageerde met te stellen dat het Antwerps stadbestuur onder financien-schepen Kennis en burgemeester De Wever “een ongeziene, Romeinse,  creativiteit aan de dag legt in het opleggen van de meest absurde taksen aan de bevolking”.
Volgende week verder deel 2 over de stadsschuld en het budget voor Veiligheid.

Tijdens de gemeenteraadszitting kwam het ook tot een verbale schermutseling met de groep ‘Vlaams Belang’, nadat Continue reading “Meerjarenbegroting – Deel 1”

Blijven de dure farmadeals geheim?

McCormick http://seanmccormick.design/ (via wikipedia)

Sinds 2014 maakte de overheid afspraken met de farmaceutische industrie om “nieuwe, innovatieve medicijnen” aan lagere tarieven dan de offciele aan te kopen en die via de scociale zekerheid goedkoop ter beschikking te stellen aan de patienten. De prijsafspraken worden geheim gehouden en onlangs dienden sp.a en N-VA een wetsvoorstel in om de akkoorden te laten beoordelen door het rekenhof.  Het ziet er naar uit dat het voorstel afgezwakt wordt en alleen zal toegepast worden op nieuwe akkoorden.
De PVDA  trok in 2018 al aan de alarmbel omdat de kost voor de overheid aan het ontsporen is. De vermindering die de overheid krijgt is beperkt tot maximum 25% zegt Sofie Merckx van PVDA.  Meckx meldt dat de 118 geneesmiddelen die ter beschikking gesteld worden via de deals nu al bijna een derde van de kost alle terugbetaling door de sociale zekerheid vertegenwoordigen.

Ook sp.a en N-VA zien het probleem en deden een wetsvoorstel om de transparatie te verhogen.  Het sp.a / N-VA wetsvoorstel zorgt nog altijd niet voor echt, direct, parlementair toezicht, alleen voor een kwalitatieve beoordeling door het rekenhof.  Merckx: “Toen is de lobbymachine van de farmaceutische industrie in gang geschoten en nu ligt een amendement op tafel waardoor het wetsvoorstel enkel van toepassing zou zijn op nieuwe akkoorden. Dat is een complete uitholling van het idee achter het wetsvoorstel want we willen onderzoeken wat er aan de hand is met de huidige deals. Het is verbazingwekken dat zowel sp.a als N-VA gezegd hebben eventueel akkoord te gaan met de inperking. De toekomstige contracten zijn ook relevant, maar de 181 deals die volledig geheim zouden blijven vertegenwoordigen jaarlijks een kost van meer dan een miljard euro en zijn dus belangrijk.”
“De amendering komt er nadat een advies gevraagd werd aan de Raad van State door partijen die tegen het wetsvoorstel waren. Die procedure loopt nog.”
 

Industrieel Klimaatbeleid: Europees maar toch niet helemaal

foto: RC

De politieke- en mediadiscussie rond klimaatbeleid gaat vooral over de uitstoot door transport, gebouwen en landbouw, maar niet over de industrie die nochtans  40% van alle CO2 emissies veroorzaakt.
De reden  is dat de industriele uitstoot geregeld is door Europa. Toch is een lokaal industrieel beleid  nodig naar de toekomst toe.  En daar wringt het schoentje.

In december doorploegden we met Sara Van Dijck van de Bond Beter Leefmilieu het Vlaams en Belgisch klmaatbeleid in verband  met  tramsport, gebouwen en landbouw. We hebben haar opnieuw tegast, deze keer over de industriele uitstoot.
Van Dijck: “Strikt genomen valt industrieel klimaatbeleid niet onder Vlaamse bevoegdheid, maar onder de Europese emissiehandelsregeling. Maar dat betekent niet dat we er niets rond kunnen of moeten doen en de Vlaamse overheid maakt er zich nogal gemakkelijk vanaf. De industriele emissies zijn tot begin de jaren 2000 sterk gedaald maar sedert de economische crisis van 2008 is er weinig vooruitgang geboekt. De overeenkomsten die de Vlaamse overheid afsluit met de industrie zijn te weinig ambitieus en er is geen evaluatie gebeurd van dat beleid.”
“In Nederland wordt er wel een industrieel klimaatbeleid gevoerd. Er is overleg gebeurd en er worden meer ambitieuse doelstellingen opgelegd. Het resultaat is dat er bijkomende beleidsmaatregels nu in een plan neergeschreven zijn. Alhoewel het industrieel klimaatbeleid dus vooral Europees geregeld is zijn er dus toch landen die daarnaast een eigen beleid voeren.” Continue reading “Industrieel Klimaatbeleid: Europees maar toch niet helemaal”

Gemeenteraad december

Leegstandstaks, subsidies voor private buurtparking, fietsparkingtaksen, zware drugscriminaliteit, de bouwcode, trams 24/8 en Londen waren de punten van debat tijdens de gemeenteraad van 17 december.
Schepen Kennis: “In Londen moet men honderden meters stappen als men overstapt van metro maar hier vindt men dat  een overstap van tram of bus niet kan.”

Gemeenteraad: Eerbetoon aan extreem rechts en de slachtoffers ervan


De gemeenteraad van 16 december startte  een minuut stilte voor overleden gemeenteraadslid Bob Hulstaert en voor de slachtoffers van de V2-bom die exact 75 jaar geleden insloeg op cinema Rex
Bob Hulstaert stond in 1977 mee aan de wieg van het  Vlaams Blok en was voorzitter van het Bormshuis, een “documentatie- en archiefcentrum voor de geschiedenis van de Vlaamse beweging” dat behalve Vlaamsegezinde geschriften vooral een verzameling  van extreem rechtse propaganda tentoonstelt.
Gemeenteraadsvoorztter Bart De Wever zag er geen graten in om een eerbetoon aan de slachtoffers van het Nazi-bombardement te koppelen aan dat aan een idiologische erfgenaam van het nieuwe-orde gedachtengoed.