Maand: juni 2020
Oosterweel: "We hebben ons laten rollen"
In een artikel in de nieuwe massamedia over het Oosterweel-dossier brengt Thomas Goorden een ander verhaal dan dat van de overheid en voormalige actiegroepen.
Goorden is activist en zat ook een tijd als vertegenwoordiger van StRaten-generaal in het overleg tussen actiegroepen en overheden.
“Hebben we ons laten rollen? Ik denk van wel. De reden is onervarenheid. Lees het Toekomstverbond maar: dat is een barslecht akkoord.”
Het Openbaar Onderzoek van het project is lopend en gaat over de nieuwe Scheldetunnel en de aansluiting van het nieuwe stuk autosnelweg op de bestaande Antwerpse ring. De procedure gaat dus niet over de overkapping van de ring en ook niet over de aanleg van de A-102, die een deel van de ring zou ontlasten.
Thomas Goorden: “Nu we uit de lockdown komen, zien we dat er veel meer niet-essentieel autoverkeer is dan we dachten. Mensen verplaatsen zich soms om onzinnige redenen met de auto. We hebben weer besloten om voor het plezier rond te rijden, dat zie je heel vaak hier in Antwerpen. Dit toont aan dat er veel marge is op de modal shift. Vroeger stelde men dat de evolutie van het autoverkeer een natuurlijk fenomeen was waar niets aan kon veranderd worden. Daarom moest de Oosterweeltunnel een bepaalde afmeting hebben. Van die logica blijft niets over. Het is heel duidelijk dat de overheid kan ingrijpen op het autoverkeer. Overal is men daar mee bezig … behalve in Antwerpen, de plaats waar een Toekomstverbond getekend is over een modal shift. ”
” Er is een enorme marge om tot een vermindering van het autoverkeer te komen zonder bedrijven en winkels te sluiten.”
“Dit moet ik wel wat nuanceren: tijdens het overleg in het kader van het Toekomstverbond werd de logica van de stijgende (auto)verkeerscijfers gelost. Het huidig ontwerp van de Oosterweelverbinding is gebaseerd op een kleinere stijging van het autoverkeer dan het oorspronkelijk ontwerp. Een soort tussenoplossing die verpakt wordt als overwinning. Maar dat betekent wel dat de overheid eigenlijk toegeeft dat de mobiliteitscijfers fictief zijn, omdat je dus een keuze hebt als het over de toekomstige verkeersdrukte gaat, en je dan je beleid op die keuze kan richten. Dat is een nieuw gegeven. Maar je kunt dus de vraag stellen: ‘Waarom nog een Oosterweel?’. Er is een enorme marge om tot een vermindering van het verkeer te komen zonder bedrijven en winkels te sluiten.”
FINANCIERING? Continue reading “Oosterweel: "We hebben ons laten rollen"”
De corona-aanpak – Lise Vandecasteele (PVDA)
Lise Vandecasteele is volksvertegenwoordiger in het Vlaams Parlement voor de PvdA. Ze zetelt in de Commissie binnenlandse bestuur, gelijke kansen en inburgering en in de Commissie voor welzijn, volksgezondheid en armoedebestrijding. Verder is ze nog steeds actief als arts bij Geneeskunde voor het Volk.
Peter Veltmans: de economische keuzes na corona
Peter Veltmans is vrijgesteld afgevaardigde van ACOD bij FOD Financieën en actief bij SAP-Antikapitalisten.
Strijd voor 25 hectare groen(e Delle) aan het Albertkanaal
De Groene Delle is een natuurgebied gelegen aan het Albertkanaal, iets voorbij het klaverblad van Lummen. De Vlaamse overheid wil er een industriegebied aanleggen waardoor 25 hectare van de natuur zou verdwijnen.
“Onnodig en in strijd met alle eigen Vlaamse beleidslijnen”, aldus Erik Van den Abeele van buurtorganisatie Actiefront De Groene Delle.
Erik Van den Abbeele: “De plannen dateren al van twaalf jaar terug, onder minister Joke Schauvliege. Toen aangekondigd werd dat er een industriezone zou komen, kwam de dorpsraad in verzet. Als je het MER bekijkt, schiet er slechts 8 hectare van het gebied over die als industriegebied ontwikkeld zou mogen worden. Maar minister Schauvliege besloot om die oppervlakte te verdubbelen en daardoor bedreigt men nu zeldzame natuur. Het milieueffectenrapport stelt dat een deel van de natuur niet te compenseren valt.”
“Het systeem van natuurcompensaties is eigenlijk lachwekkend. Men vernietigt natuur en gaat dan elders scheuten van boompjes planten. Het duurt twee tot drie generaties vooraleer er bos is. ”
De bedreigde zone is ook bijzonder omdat het een ‘nat’ natuurgebied is dat belangrijk is voor de waterhuishouding. Verder wordt de vraag wordt gesteld of er wel nood is aan bijkomende industrieterreinen. Continue reading “Strijd voor 25 hectare groen(e Delle) aan het Albertkanaal”
Waals-Antwerpse wapentrafiek naar Saoedie Arabië aan banden, voorlopig
Vredesactie slaagde erin om de export van Waalse wapens naar Soedie Arabië aan banden te leggen. Het stilleggen van de wapenhandel is niet alleen een streep door de rekening van het Waals gewest maar ook van de Antwerpse haven en Katoennatie, die de export faciliteerden. De strijd is echter nog niet gestreden.
We bellen met Bram Vranken van Vredesactie: ” De haven van Antwerpen is al een tijd de draaischijf voor de doorvoer van Belgische wapens naar Saoedi Arabië. In mei 2019 was er een eerste passage van de Bahri Yanbu. In januari zou het schip opnieuw Antwerpen aandoen dus we wisten dat de kans groot was dat er weer wapens zouden opgepikt worden. We hebben toen actie gevoerd aan de poorten van Katoennatie waar de wapens opgeslagen lagen. Door die druk heeft het schip de wapens niet kunnen oppikken.”.
Noot: Huidig havenschepen Annick De Ridder stelt geen weet te hebben van wapentrafieken naar Saoedie Arabie en weigert informatie op te vragen bij andere overheden. Annick De Ridder werkte van 2011 tot 2014 voor Katoennatie. Continue reading “Waals-Antwerpse wapentrafiek naar Saoedie Arabië aan banden, voorlopig”
Michael Pas: cultuur tijdens de coronacrisis.
Michael Pas van de Acteursgilde over cultuur tijdens de coronacrisis.
De Acteursgilde is gesprekspartner voor producenten, zenders, vakbonden en overheid in het overleg over beleid, subsidies, loonvorming, naburige rechten, fiscaliteit en de toekomst van ons medialandschap. Pas ziet de toekomst niet rooskleurig in. Geen volle zalen kunnen trekken omwille van de corona-maatregelen zal maken dat het theater verlieslatend wordt. Ook de angst bij producenten om te investeren in deze onzekere tijden zit er diep in.
Maar niet getreurd, de opnames van Thuis en Familie kunnen inmiddels weer doorgaan.
Deel 1:
Deel 2:
Stad betaalt 6,8 miljoen aan Q-Park
De stad betaalt 6.8 miljoen euro aan parkeeruitbater Q-park als vergoeding voor het stilleggen van de bouw van de parkings aan de Gedempte Zuiderdokken. Na ons gesprek over de pogingen om nieuwssite Apache te muilkorven spreken we met Tom Cochez nog even over deze zaak.
Het stilleggen van de werken kwam er na klachten van buurtbewoners. De burgemeester stelde de zaak voor als een geval enkele asociale inwoners die de stad gijzelden. De grond van de discussie is echter de vraag of het kan dat 2000 parkeerplaatsen aangelegd worden op gebied dat op het gewestplan van 1979 ingekleurd werd als parkgebied. Het stad probeerde daar een mouw aan te passen door in het recenter RUP de bestemming als ‘publiek domein’ te omschrijven. De milieueffecten-rapportering is echter niet correct gebeurd en in 2013 werd het RUP geschorst na een klacht van enkele buurtbewoners uit de vastgoedsector. Het resultaat toen was de verbanning van de Sinkesenfoor van de site naar park Spoor Oost. Toen kwam het stadsbestuur snel tot een akkoord met de klagers.
Toen er recenter weerstand ontstond tegen het parkingproject werd die genegeerd, met als gevolg het stilleggen van de werf in 2018. En twee jaar later dus de factuur van 6,8 miljoen.
Antwerpse vastgoedsector in opspraak blijft onderzoeksjournalisten achtervolgen
Eergisteren werd de klacht van voormalig projectontwikkelaar Erik Van der Paal tegen nieuwssite Apache doorverwezen naar de correctionele rechtbank, ondanks een negatief advies van het Openbaar Ministerie. Van der Paal diende klacht in wegens schending van de privacy omdat Apache in 2017 gefilmd had hoe het bijna voltallig Antwerps schepencollege aanwezig was op het verjaardagsfeest van Van der Paal, wiens vastgoedprojecten ze moesten goedkeuren. We bellen Tom Cochez van Apache.
“Dat de verzekeraars de groepspolis van de Vlaamse journalistenvereniging niet wil hernieuwen is problematisch.”
Tom Cochez: “De Raadkamer heeft geoordeeld dat het interessant is om een oefening te maken over de vraag wat het zwaarst doorweegt: de privacy van Van der Paal of het algemeen belang. Er bestaat al veel internationale rechtspraak over dit soort gevallen. Het komt erop neer dat je als journalist geen gebruik mag maken van verborgen camera’s, behalve als wat je wilt aantonen niet op een andere manier aantoonbaar is. Als je als journalist het publiek belang kunt aantonen, dan heb je wel degelijk dat recht. Dat werd onlangs ook gedaan voor de VRT-reportage over de toestanden in de woonzorgcentra, of destijds voor de reportage van Panorama waarbij rechters werden gefilmd die de diamantairs gingen bezoeken die ze later moesten beoordelen in grote zaken.”
“Wij hebben gewoon gefilmd wat iedereen die daar passeerde aan het Fornuis kon zien, en wat we daar toonden is zeer illustratief voor de zeer nauwe relaties tussen die projectontwikkelaar, het Antwerps stadsbestuur en een aantal dubieuze figuren uit het Belgisch politiek landschap.”
Apache ligt al sedert 2016 onder vuur van volk gelieerd aan Landinvest-zaken:
Tom Cochez: “Het is begonnen in 2016. Toen kregen we een schadeclaim van de voormalige toenmalige kabinetchef van Bart De Wever (Joeri Dillen, nvdr), die voor Landinvest gewerkt had, en ook een claim van Erik Van der Paal zelf. Samen voor 350.000 euro. (nvdr: Eric Van der Paal is een jeugdvriend van de Antwerpse burgemeester De Wever). We zijn volledig in ons gelijk Continue reading “Antwerpse vastgoedsector in opspraak blijft onderzoeksjournalisten achtervolgen”
Schijnpoortpasserelle (vervolg)
We bellen Joke Laukens over de Schijnpoortpasserelle en het Oosterweelproject. Laukens is buurtbewoner en ook medewerker van Groen-fractie van de Antwerpse gemeenteraad.
De Schijnpoortpasserelle vebindt het Sportpaleis met Spoor Oost, het voormalig NMBS rangeerstation dat nu dienst doet als parking. De passerelle wordt zo goed als niet gebruikt. Het monument heeft de stad bijna 8 miljoen euro gekost.
Laukens: “De schijnpoortpasserelle is geschikt voor de klanten van het Antwerps Sportpaleis, maar is een onlogische verbinding voor alle andere voetgangers of fietsers, omdat aan beide kanten van de brug niets anders is behalve sportpaleis en parking. Een fietsers-voetgangersbrug tussen de Bischoppenhoflaan en de stad zou nochtans wel nuttig geweest zijn. Daar passeerden vorig jaar 925.000 fietsers. Maar die verbinding is niet voorzien, ook niet na de afwerking van Oosterweel.”
“Het Antwerps Sportpaleis NV betaalt de stad niets Continue reading “Schijnpoortpasserelle (vervolg)”