Sterft Kievit II dagelijks ook om zes uur 's avonds?


Twintig jaar na de heraanleg van de achterkant van de stationsbuurt is iedereen het erover eens dat het Kievitplein geen goed voorbeeld is van stadsvernieuwing. Door het ontbreken van woonruimte in de nieuwe blokken is de buurt ’s avonds dood. Daarom werd in het RUP (Ruimtelijk UitvoeringsPlan) voor de verdere uitbreiding ingeschreven dat minimum 30% van de bebouwde oppervlakte uit woonruimte moet bestaan.
Nu de plannen voor de volgende Kievit-fase concreter worden, wil het stadsbestuur af van de norm die 30% woonoppervlakte oplegt. Dit op verzoek van de Persgroep, het door  Christian Van Thillo gecontroleerd mediaconglomeraat.
De ‘voorlopige vaststelling’ van het RUP Kievit II lag voor op de laatste gemeenteraad voor het zomerreces. Joris Giebens (Groen)  en Toon Wassenberg (sp.a) kwamen tussen om hun bezorgdheid te uiten. Wassenberg richt zijn pijlen meer specifiek op de zogenaamde  ‘postzegel-RUP’s, die tot doel hebben om specifieke projecten die niet voldoen aan de ruimtelijke plannen te regulariseren.

Joris Giebens (Groen): “Als je  ode brengt aan grijze granietstenen en mooi beton dan heb je niet begrepen waar deze stad nood aan heeft.”

Continue reading “Sterft Kievit II dagelijks ook om zes uur 's avonds?”

Bouwcentrum/ Antwerp Expo heeft grootse plannen

foto: RC

Antwerp Expo, beter gekend als het Bouwcentrum, heeft plannen. Grootse plannen. Er is sprake van een parking voor 2500 auto’s, een hotel met 150 kamers, een complex met 300 woningen en een uitbreiding van de oppervlakte van 17.350 tot 41.470 vierkante meter. Het Bouwcentrum is in handen van het Gentse Artexis, dat de naam veranderde in Antwerp Expo, wat meer in lijn is met de naam van de Gentse evenementenhal ‘Flanders Expo’.
Op de laatste gemeenteraad voor het zomerreces lag het ‘Planologisch Attest’ voor de zone ter stemming.  Joris Giebens van Groen is verontrust over de schaal van de langetermijnplannen van Artexis.
Volgens schepen Bart De Wever is dit voorbarig: “Het planologisch attest slaat alleen op de uitbreidingsplannen op korte termijn en heeft geen enkele betrekking met de plannen op lange termijn.  Voor  die plannen zal de procedure moeten gevolgd worden met RUP,  openbaar onderzoek en gans de reutemeteut.”
Bij de plannen op korte termijn is er sprake van een uitbreiding met slechts 2.100 vierkante meter.
Volgens Giebens is dit wel degelijk een voorafname op de grootschalige uitbreiding die Artexis in Antwerpen wil verwezenlijken. “De stad Antwerpen engageert zich om een vergunning af te geven voor de uitbreidingsplannen op korte termijn, die niet in lijn zijn met de huidige bestemming van het gebied als recreatiegebied.  Tegelijk is er echter het engagement van de stad om het planologisch proces op te starten en een RUP op te stellen. Dat proces zal ervoor zorgen dat de uitbreidingsplannen op lange termijn kunnen verwezenlijkt worden, en daar zijn we het niet mee eens.”
“Er komt dan later inderdaad een openbaar onderzoek, maar u weet ondertussen ook al in welke mate dit stadsbestuur daar rekening mee houdt. Men heeft zes jaar  nagelaten om het planologisch proces op te starten, en nu geeft men snel een  attest. Er zijn andere locaties die veel geschikter te zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de site voor het nieuw voetbalstadion aan Nieuw Zuid.”
De GECORO (Gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening) adviseerde  om een voorwaardelijk attest af te geven met de expliciete voorwaarde dat het attest geen voorafname mocht vormen op de toekomstige plannen.  Dit werd inderdaad opgenomen als voorwaarde bij het attest dat op de gemeenteraad werd goedgekeurd, hetgeen de respons van  De Wever lijkt te bevestigen.

Heraanleg Generaal Lemanstraat opnieuw op de politieke agenda

foto: RC

Onze vliegende reporter is ter plaatse in de Generaal Lemanstraat, waar Groen actie voert voor meer verkeersveiligheid. Hij spreekt er met Groen+-kopstuk Hugo Van Dienderen en met schaduwburgemeester BDW.  Van Dienderen: “We zijn in Antwerpen gespaard gebleven van aanslagen, maar niet van het geweld tegen de zachte weggebruiker”
Het vorig stadsbestuur had een heraanleg van de Generaal Lemanstraat voorzien. Daarbij zou één van de vier autorijvakken plaats moeten maken voor de aanleg van fietspaden. De heraanleg zou grotendeels gefinancierd worden vanuit Vlaams niveau. Het schrappen van de heraanleg door de stad was één van de eerste beleidsdaden van schepen Koen Kennis. Zie onze bijdrage van februari 2013.
Van Dienderen / BDW (7min40s):

Het Groen-protest op 30 juni werd geleid door Joris Giebens, die na de actie bij ons passeerde voor een uitgebreid gesprek:

“Als wij na de verkiezingen mee zullen besturen in deze stad, dan wordt dit voor ons, net zoals voor Koen Kennis, misschien ook wel een symbooldossier, en één van de eerste dossiers die we in de juiste richting gaan duwen.”

Joris Giebens (3min10s):

Doel mogelijk gered door nieuw voorstel van Ben Weyts

bron: benweyts.be/

Na een Vlaams beleid dat bijna twintig jaar erop gericht was om het polderdorp Doel te laten verdwijnen, presenteerde (het kabinet van) de bevoegde minister Ben Weyts (N-VA) vrijdag een alternatief voor de havenuitbreiding dat Doel wél behoudt.
Er lagen 8 verschillende alternatieven op tafel om de jaarlijkse  containeroverslagcapaciteit van de Antwerpse haven met met 3 tot 6 miljoen containers uit te bereiden.  Eerder dit jaar kwam Weyts al met een negende voorstel naar voor. “Wat gisteren gepresenteerd werd, is een aanpassing van die negende variant”, zegt Doel-bewoner Denis Malcorps.
Het lijkt erop dat het voorstel van Weyts alle geiten en kolen spaart. Niet alleen zou Doel gered zijn, ook voor het Havenbestuur is het voorstel volgens Denis Malcorps aanvaardbaar. En verder is de impact op het milieu volgens hem kleiner dan in andere alternatieven.
“Er moeten wel nog aantal randvoorwaarden vervuld zijn, zoals de leefbaarheid van het poldergebied en de impact op de mobiliteit.”  En dat is een potentieel probleem voor alle alternatieven.

De schuld van Duchateau

foto: RC

Op de laatste gemeenteraad voor de zomer (25 juni) stelt Mie Branders (PVDA) een vraag over het beleid van het stedelijk Antwerps vastgoedbedrijf AG Vespa. Het is een onaangenaam ontwaken voor de bijna in slaap gedommelde gemeenteraadsvoorzitter Bart De Wever als blijkt dat niet schepen en partijgenoot Fons Duchateau (N-VA) maar hijzelf op de vraag moet antwoorden. Het voorzitterschap van de raad van bestuur van AG Vespa is één van de bevoegdheden die De Wever in april van Rob Van de velde overnam.
De Wever probeert de hete aardappel toch nog naar Duchateau door te schuiven, maar die kaatst de bal diplomatisch terug, waarna Duchateau de volle laag krijgt.

De Wever belooft Loemoembastraat te laten onderzoeken

foto: GaHetNa.nl via wikipedia

Burgemeester Bart De Wever belooft het hernoemen van een Antwerpse straat naar de vermoorde nationalistische Congolese premier Patrice Loemoemba te laten onderzoeken door de Straatnamencommissie. De vraag zelf kwam er op de gemeenteraad van juni met een motie ingediend door de democratische oppositie. Het Blok verliet de raad toen de motie ter tafel kwam.
De motie zelf werd echter verworpen door de meerderheid zonder een duidelijke verantwoording. Axel Polis van de kleine Open-VLD fractie was de enige van de meerderheid die over de zaak het woord nam. Daarbij nam hij grotendeels de argumentatie over van de indieners van de motie. Verder had hij het over de nood aan een ‘breed debat’, zonder echter aan te geven wat hij daar mee bedoelde. Burgemeester De Wever merkte op dat volgens de administratieve regels een persoon naar wie een straat vernoemd wordt ‘een band moet hebben met de stad’.
Het lijkt erop dat de Antwerpse meerderheid van de N-VA, CD&V en Open-VLD en het Blok geen afstand willen nemen van het Belgisch koloniaal verleden, maar dat niet willen gezegd hebben.  Door zijn belofte te houden kan de burgemeester het tegendeel bewijzen …

DP-World dossier afwezig tijdens stemming over CETA in Vlaams parlement

foto: RC

Nadat twee jaar geleden Wallonië en Brussel met Paul Magnette op kop weigerden CETA te ondertekenen, stond het reguleringsverdrag tussen de EU en Canada een week lang centraal in alle Vlaamse nieuwsmedia.
Een schril contrast met de  onverschilligheid  de afgelopen dagen voor de stemming van CETA woensdag in het Vlaams deelparlement. Daar kreeg CETA groen licht van de liberale meerderheidspartijen, gesteund door CD&V.
Ondertussen heeft DP-world,  een multinational uit Doebai, op basis van een gelijkaardig reguleringsverdrag met de Emiraten België aangeklaagd omdat het Antwerps Havenbedrijf haar belangen zou schaden.

De Antwerpse haven schold in 2013 containerverhandelaar DP-World vijtien miljoen € boetes kwijt.  Op basis van een type CETA-akkoord doet hetzelfde bedrijf  België nu een proces aan voor het beleid van de Antwerpse haven.

We bellen met Raf Verbeke van een burgerinitiatief tegen CETA.
“De ervaring leert dat dergelijke verdragen altijd ten koste gaan van de kleintjes. Het zijn de grotere spelers die de spelregels bepalen, terwijl het toch de overheid is die het laatste woord moet hebben als het gaat over regulering van markten en diensten. Als de politiek zichzelf buiten spel zet, dan moeten de burgers optreden”, aldus  Verbeke. Daarbij verwijst hij naar de zogenaamde ISDS-clausule voor ‘arbitrage’  tussen bedrijven en overheden die in CETA zit. Die clausule laat multinationals toe om beslissingen van Vlaamse/Belgische/Antwerpse overheden voor een buitenlandse jury te dagen als het bedrijft oordeelt dat haar belangen geschaad zijn.

“Zowel binnen CD&V als N-VA is er spanning en een aantal van hun  parlementairen bleef weg uit de stemming”

Continue reading “DP-World dossier afwezig tijdens stemming over CETA in Vlaams parlement”

Luchthaven Deurne: Vliegerplein werkt aan alternatieven

foto: RC

Burgerplatform Vliegerplein organiseerde zaterdag een actie waarin aan de overheid gevraagd werd om de uitbreidingsplannen en de subsidiëring van de Deurnese luchthaven te stoppen.
Bert Leemans van Vliegerplein aan het woord.
“De jaarlijkse exploitatiesubsidie bedraagt 4 miljoen euro.  Sedert 2014 heeft de overheid verder al 18 miljoen euro in de infrastructuur geïnvesteerd, bovenop de 55 miljoen die de tunnel onder de startbaan gekost heeft. Daartegenover staat een concessieinkomst van € 250.000 voor de overheid. ”
Blijkbaar slaagt Egis er toch beter dan verwacht in om passagiers aan te trekken voor de luchthaven. “Er is een stijging van het aantal passagiers, bijna terug tot het niveau van de jaren ’70”.
“We werken samen met de universiteit van Leuven aan een alternatief. Acht studenten van de master-na-master-opleiding Urban Planning and Strategic Environmental Management hebben een aantal plannen uitgetekend. Daaruit hebben we ideeën geput. Daar werken we verder aan, en we komen over een aantal maanden  met meer concrete suggesties naar buiten.”
 

Een Lumumbastraat voor Antwerpen!

Antwerpen is een superdiverse stad, met mensen die verschillende verhalen en oorsprongen meedragen en toevoegen aan de Antwerpse klanken. Het wordt evenwel nauwelijks erkend door onze overheden en weerklinkt niet in onze straatnamen. Neem nu Patrice Lumumba. De man wiens moord de plundering en vernietiging van de Kongolese staat verpersoonlijkt. De moord wordt amper herdacht of zelfs erkend. En dat terwijl mensen als Camille Coquilhat op het Antwerpse Zuid een straat naar zich vernoemd hebben gekregen, ondanks het bloed aan hun handen.Als we de kolonisator eren met een straatnaam, doen we dan geen tekort aan de nakomelingen van de kolonisatie die burgers van deze stad zijn?
Diverse organisaties en geëngageerde burgers roepen op in een open brief tot het hernoemen van een Antwerpse straat naar de Lumumbastraat. Dit past in de campagne om de openbare ruimte van de stad te dekoloniseren. Want ook al plukken we nu nog steeds de vruchten van de kolonisatie (Centraal Station, de Zoologie, de coltan in onze smartphone iemand?), we staan veel te weinig stil bij de manier waarop de Belgische staat Kongo nog altijd uitbuit.
Op maandag 25 juni wordt in de gemeenteraad een motie ingediend door de oppositie (Groen, sp.a, PVDA).Voorafgaan wordt om 19:00 een actie gevoerd waarbij iedereen uitgenodigd wordt om de open brief te ondertekenen. Afspraak aan de Lombardenvest 23 in Antwerpen.
Wij spraken met Zakayo Wandoloh (woordvoerder namens het samenwerkingsverband) en Ikrame Kastit (gemeenteraadslid Groen).

De risico's van de Cashless Society

In zijn bijdrage deze week brengt  onze Amerika-correspondent Derek Monroe een opmerkelijk verhaal over hoe  banken in de VSA rekeningen en kredietkaarten blokkeren zonder daarbij uit te leggen waarom. De hoofdrolspeler in dit kafkaiaans verhaal is Monroe zelf …
Hij ziet hierin vooral  een waarschuwing voor de risico’s van de Cashless Society. “Dit gaat over controle. Ik had nooit gedacht dat ik ooit zelf de protagonist zou zijn in één van mijn eigen verslagen. ”
Link: respons Citibank