Pegida Vlaanderen op straat, NSV! een week later


Pegida Vlaanderen zou op 3 maart voor de eerste keer op straat komen op het Conscienceplein in Antwerpen. Eerder verzamelde een Pegida-achtige groep al in Sint-Niklaas met slogans als “opkrassen” en “dit is ons land”. Een week later betoogt de Nationalistische Studenten Vereniging (NSV!) in Gent. Officieel tegen de NAVO, maar net als ieder jaar zullen de slogans tegen de vakbond, links en migranten niet ver weg zijn.
We bellen met Geert Cool van de anti-racistische organisatie Blokbuster. Zij zijn medeorganisator van de anti-NSV! betoging die op 12 maart ook op straat komt om tegen de NSV! te betogen.

"Dit is mijn Europa niet"

We contacteerden EU parlementslid Bart Staes (Groen!) naar aanleiding van een zitting van een Europees committee over Teerzanden . Terwijl we hem aan de lijn hebben vragen we hem om nog eens uit te leggen wat het punt was van zijn opiniestuk over de huidige Europese politiek, “Dit is mijn Europa niet”.
 Het gesprek over de teerzanden zenden we volgende week uit. Continue reading “"Dit is mijn Europa niet"”

Apache en de zoektocht naar leefbare kwaliteitsjournalistiek

Apache “News Lab” brengt al enkele jaren kwaliteitsvolle en onafhankelijke journalistiek. Onlangs veranderde Apache van aanpak: Enerzijds bleken giften en web advertenties weinig op te leveren, anderzijds wil Apache niet alleen van vrijwilligers afhankelijk zijn. De  inhoud van een deel van de website is nu betalend gemaakt en er werd een cooperatieve vennootschat opgericht.
Bram Souffreau van Apache is tegast in de studio. Een gesprek over de zoektocht naar leefbare kwaliteitsjournalistiek, De Wereld Morgen en de dossiers die Apache momenteel aan het uitspitten is.

Politiek Debat – Toekomst voor de Radio !/?

Daarover debatteren we met 4 parlementsleden: Veli Yűksel (CD&V) en Bart Caron (Groen!) zijn vast lid van de Commissie Media van het Vlaams parlement. Jan Roegiers (SP.a) is plaatsvervangend lid en werkt zich momenteel in. Willem-Frederik Schiltz (Open VLD) is federaal parlementair.  N-VA schittert door haar afwezigheid.
We overlopen het radiolandschap, van het  gewestelijk VRT/VMMa duopolie  tot de gemeenschapsradio’s.
De neergang van de lokale radio toont voor iedereen rond de tafel aan dat de huidige mediawet (het Vlaams “Mediadecreet”) naast zijn doel schiet. Er wordt veel verwacht van de markt- en behoeftestudies die mediaminister Lieten binnenkort zou opstarten. De resultaten van die studies moeten de basis vormen voor een herziening van het Mediadecreet in 2016, als het frequentieplan voor de FM band, na 3 jaar uitstel, onvermijdelijk aan herziening toe is.
Ondertussen zorgt het huidig politiek compromis er blijkbaar voor dat een aanpassing van het mediadecreet vóór 2016 zo goed als onmogelijk is. Men kan zich echter afvragen of de blokkering van het Mediadecreet en de geplande studies de politiek niet handig uitkomen om niet te moeten handelen vóór het einde van deze politieke legislatuur. Zo wordt het feit dat het decreet niet kan aangepast worden als reden gegeven voor het niet aanpakken van de huidige koehandel in zendvergunningen en voor het feit dat niet optreden wordt tegen flagrante schendingen van de Mediadecreet. Iedereen rond de tafel is het er nochtans over eens dat die toestanden de wereld uit moeten. De politici zelf wijzen er op dat de sector in verspreide slagorde optreedt en door haar tegengestelde belangen met verschillende boodschappen komt. Er bestaat ook twijfel over de financiële leefbaarheid van kleine lokale omroepen als die volledig afhangen van de lokale commerciële markt alleen.
Ondanks de blokkering zien sommigen toch een mogelijkheid voor een beperkte amendering van het decreet in 2013. Zo zou een erkenning voor Gemeenshapsradio’s toch niet onmogelijk zijn. Die  erkenning zou toelaten om als groep te gaan onderhandelen met SABAM.
Het debat over de digitalisering van de radio moet in Vlaanderen nog beginnen. Wordt het DAB+ of radio via het internet? De verwachting is dat het antwoord op die vraag door de evoluties in het buitenland zal bepaald worden.
Links:
– Vlaams Mediadecreet: HIER
– Paper over gemeenschapsradio door Franstalige Regulator: HIER
Continue reading “Politiek Debat – Toekomst voor de Radio !/?”

Opstand en repressie in Mali

Gesprek met Mossa Ag Attaher, woordvoerder van het nog jonge MNLA, Mouvement National pour la Libération de l’Azawad, dat de onafhankelijkheid van deze noordelijke regio van Mali wil. Het traditionele grondgebied van de Toeareg, propvol interessante grondstoffen als olie en uranium, werd bij de onafhankelijkheid door voormalig kolonisator Frankrijk  in verschillende porties verdeeld onder landen waarbinnen de Toeareg sindsdien een minderheid vormen, en dat is nooit helemaal goed gekomen. Mali zelf legt een sterke link tussen het MNLA en de Toeareg die na de val van Kadhaffi uit Libië terugkwamen; en met AQMI, de Saharaanse tak van Al Qayda. Twee punten die Mossa Ag Attaher al licht geërgerd ontzenuwt. Nadat een aantal soldaten sneuvelden, kwamen er in Bamako manifestaties, die snel degenereerden tot aanvallen tegen in de hoofdstad wonende Toeareg en andere ‘lichthuidigen’. Intussen zijn duizenden mensen op de vlucht, zowel voor het oorlogsgeweld in het noorden als voor de ‘represailles’ elders.
www.temoust.org
www.toumastpress.com

Resolutie over Mobiliteitsplan Antwerpen ontlokt controverse

Vorige week werd een resolutie over de mobiliteitsplannen van de Vlaamse regering in de bevoegde commissie gestemd. In de  resolutie vraagt de meerderheid het Masterplan 2020 in haar geheel uit te voeren en ook om vast te houden aan de in 2002 vooropgestelde randvoorwaarden. Vooral dit laaste lokte verontwaardiging uit bij oppositie, aktiegroepen en  de pers.
De 10 jaar oude randvoorwaarden, en meer specifiek  het verbod op vrachtvervoer in de Kennedytunnel en de eis tot aanleg van de Oosterweel-verkeerswisselaar op één kilometer van het stadscentrum  sluiten de keuze voor het Meccano(plus)-alternatief uit.
Voor Bart Martens, SP.a en één van de indieners van  de resolutie,  is de resolutie nodig om te verzekeren dat alle facetten van het plan uitgevoerd worden. Zo vindt hij het belangrijk dat ook de sneltramverbinding  tot Ranst er komt, en hij merkt dat de administratie niet echt voortwerkt  aan het project van de A102. Er moet ook op gelet worden dat het  R11(bis) project het sluikverkeer oplost, niet tot chaos leidt en de groene zone  “Klein Zwiserland” behoudt.
Betreffende de randvoorwaarden merkt Bart Martens op dat het niet zeker is dat de “tangentheffing” van het Meccano-plan door Europa zal toegestaan worden. “In dat geval zou al het oost-westverkeer nog door de Kennedytunnel gaan en dat wensen we niet.”
” We zeggen niet dat er geen alternatief mag bestudeerd worden. Maar we vragen dat in het milieu-effecten rapport  dezelfde ‘software condities’ aangehouden worden voor de verschillende ‘hardware varianten’; dan kan je verschillende scenario’s goed met elkaar vergelijken.”
Terzelfdertijd stelt Bart Martens dat “het niet aan de regering of het parlement is om te beslissen welke alternatieven onder  welke voorwaarden en condities zullen onderzocht worden. Dat is de autonome taak van de MER-cel van het departement Leefmilieu, Natuur en Energie.”
Dirk Peeters (Groen!) noemt de timing van de resolitie “verdacht” omdat ze de MER procedures en raadplegingen over R11bis en A102 door de gouverneur doorkruist. Wat betreft investeringen vindt Groen! dat er best eerst gekeken wordt naar de optimalisatie van bestaande infrastructuur vooraleer te investeren in bijkomende tangenten. De partij staat skeptisch tegenover de plannen met de R11(bis).
Dirk Peeters noemt het anticiperen van een verbod op trajectheffing een “voorafname op bsluitvorming”. Hij denkt dat tolheffing op het nieuw tracé zal ingepast worden in de slimme kilometerheffing voor kamions die 2013 start. Een klassieke “payage” is inderdaad  problematisch maar een inpassing in de kilometerheffing zal geen probleem zijn, stelt hij.  Volgens hem is de herbevestiging van de randvoorwaarden in de resolutie een signaal is van de regering dat ze geen rekening houdt met alternatieven. “Ook het verbod dat de regering oplegt aan het Vlaams Verkeerscentrum om het Meccano-alternatief te onderzoeken  onder haar eigen randvoorwaarden past in dit beleid dat er dwangmatig op gericht is het BAM tracé er als beste te doen uitkomen.”
Links:
Kopie van de resolutie
verslag stemming commisie