Heren feministen, hierheen!

Het VOK (Vrouwen Overleg Komitee) en deBuren organiseren in 2012-2013 een lezingen- en debattenreeks over actuele feministische kwesties, die verschillende steden aandoet. Deze week woensdagavond in ’t Stad (Atlas) gaat het over Mannelijke Voorvechters. We belden met Kristien Hemmerechts, één van de feministen (v/m) die die avond aan het woord zullen komen.
Woensdagavond 19u30 in Atlas – gratis, reserveren aangeraden

Hepatitis C

Leverontsteking ofte hepatitis komt voor in verschillende soorten. Wat tot eind jaren tachtig ‘non-A-non-B’ heette, kreeg toen de letter C toegewezen. Besmetting met het C-virus (zie afbeelding) loopt via bloedcontact, hoe minimaal ook: u deelt een scheermes / tandenborstel / spuit / snuifbuisje, u laat een minder strict hygiënische tatoeage zetten, en u hebt het zitten. Een vaccin is er nog niet, maar een – kostelijke, langdurige en behoorlijk onaangename – ontsmettingsbehandeling wel, al ‘pakt’ die niet bij iedereen.  In de studio: dokter Stefan Bourgeois, die de intussen klassieke behandeling met PEG-interferon en Ribavirine verrijkt met een derde geneesmiddel toepaste op o.a. de ook in de studio aanwezige Tonny Van Montfoort, momenteel dus in behandeling & werkonbekwaam, daarvoor ervaringsdeskundige bij de Stad Antwerpen.

Plan heraanleg Moorkensplein afgevoerd, en wat nu?

Twee weken geleden liet het Antwerps stadsbestruur via de pers weten dat ze de plannen voor de buurt rond het Borgerhouts districtshuis niet meer ziet zitten. Die plannen werden de afgelopen jaren door het vorig stadsbestuur in samenwerking met het district uitgewerkt.
Met de ruimte die vrij zou komen door de afbraak van het oud administratief centrum en de bijkomende sloop van 6 woningen zou een park(je) gecreeerd worden. Door het verkeersvrij maken van de zone was het verder de bedoeling om het sluikverkeer tussen de Turnhoutsebaan en de Plantin Moretuslei tegen te houden.
We hebben vooralsnog geen officiele communicatie over de zaak ontvangen van het stadsbestuur en de bevoegde schepen Rob Van de Velde was niet bereikbaar voor commentaar; maar blijkbaar wil het stadsbestuur de doorgang tussen de twee grote assen open laten, wil ze het oud administratief centrum behouden, de af te breken huizen behouden en ook parkeerplaats op het Moorkensplein zelf behouden.
Het project mag dan formeel niet afgevoerd zijn, de vraag blijft wat er nog van overschiet als het stadsbestuur het meent met de vliegers die het opgelaten heeft.
Redacteur/buurtbewoner Luis en de bevoegde Borgerhoutse Districtsschepen  Roger Koreman (sp.a)leggen eerst meer in detail uit wat de plannen waren.
Daarna bellen we Alain Herremans, fractievoorzitter van de Borgerhoutse N-VA oppositie. In een persbericht afgelopen week klaagde hij de hetse aan die door het dirstrictsbestuur gecreeerd werd nadat ze via de pers vernamen dat het project afgevoerd werd.   Hij stelt dat hij niet wist dat het (N-VA, CD&V en VLD ) stadsbestuur haar besluit liet lekken naar de pers en de collega’s van het disctrict niet informeerde.
Herremans heeft een probleem met het onmogelijk maken van het autoverkeer tussen de twee verkeersassen en relativeert  de betekenis van het project als “Park”project omdat het aantal bomen dat er zou staan zeer beperkt zou zijn. Ook betwist hij de stelling dat er tijdens de vorige legislatuur een  consensus was over het volledige project tussen alle beleidspartijen, inclusief N-VA.
Vorige week was er een eerste overleg tussen  Stad en District. Er werd afgesproken dat er tweemaandelijks zal samengezeten worden.
Roger Koreman zegt dat er voor het districtsbestuur ruimte is voor overleg en dat er bijvoorbeeld te spreken valt over het wijkcirculatieplan en het verkeersvrij maken van de zone.
Maar “als blijkt dat het alternatief dat de stad voorstelt niet haalbaar is, dan zal  een ander scenario moeten uitgevoerd worden.”
Maandag 25 februari  is  er er zowel een districtsraadszitting  in Borgerhout (en andere districten) als een gemeenteraadszitting in het Antwerps stadhuis.
Link: Moorkensplein Projectfiche door studiebureau Lubbers:  HIER

Voorwaarts!? LETS

We schonken deze week koffie voor Erik en Ivo, betrokken bij de Antwerpse LETS-groep, één van de pakweg 40 in de koepel van LETS Vlaanderen. LETS staat sinds 1982 voor  Local Exchange and Trade System. Alternatieve lokale economische systemen bloeien niet enkel uit noodzaak, door financiële crisissen, maar versterken bovendien de sociale cohesie en vormen een oppepper voor uw zelfbeeld. Want: u kunt veel meer dan u denkt!
Voorwaarts!? = uw tweewekelijkse dosis maatschappelijk engagement, zondag 17u
Alle Voorwaarts-uitzendingen op een rijtje

Aardappelbende veroordeeld

Tegen de veldbevrijders die anderhalf jaar geleden in Wetteren genetisch gemanipuleerde aardappelen probeerden te vervangen door net zo resistente biologische, werden deze week stevige straffen uitgesproken, tot zes maanden effectief. We belden met Anton, een van De Elf die terechtstonden voor o.a. bendevorming. Omdat ze hun getuigen niet aan het woord mochten laten, vonden ze dat het proces nergens op leek en verlieten ze dus de rechtszaal. En hoe gaat het nu verder? Dat blijkt nog even in beraad: ofwel eisen dat het proces wordt overgedaan mét toelating van de door de veldbevrijders relevant geachte getuigenissen; ofwel meteen in beroep gaan; of helemaal niks …. en dan de cel in??
Luister ook naar onze vorige interviews over deze zaak:

DocuLatino 5: mijnbouw versus bevolking

Voor de vijfde keer programmeert CATAPA in verschillende steden een documentaire-reeks rond het thema van de problematiek waarrond zij al zo’n decennium werken: de rottige gevolgen voor de lokale bevolking van grote mijnbouwprojecten in Zuid-Amerika, met name in Peru, Bolivia en Guatemala. Marjan Cauwenberg lichtte één en ander voor ons toe. Eind februari kunt u in Antwerpen gaan kijken. Meer info alhier.
Beluister ook onze vorige CATAPA-interviews.

Onrust in Brugge

Voor vandaag, zaterdag 16 februari, zijn een betoging en een tegenbetoging aangekondigd in Brugge. De 1e staat geafficheerd als een betoging tegen zinloos geweld, maar wie de flyer leest, komt een toch wel apart verhaal daarachter tegen. Organisatoren zijn namelijk de autonome nationalisten,  of in ieder geval volgens meerdere bronnen Christiaan Berteryan. De tegenbetoging bestaat bijgevolg uit rode rakkers. We belden met Robbe Wulgaert, politiek secretaris van de Brugse Jong-Socialisten – die overigens aan géén van beide betogingen meedoen – voor een woordje uitleg.
Intussen is het gehele gedoe achter de rug: er waren geen incidenten.

Schalieboom en Irak: het spuit er langs alle kanten uit

Shale is all around. Niet alleen halen de Amerikanen nu massaal gas uit rotsen, ook de olieproductie van de VSA schiet de hoogte in dankzij de nieuwe gecontesteerde  technologie. In Europa wint fracking ook terrein. In Frankrijk mag er dan een verbod zijn tegen schaliegas, een aantal van de  voormalige Soviet satellietstaten zien het wel zitten.
En ondertussen zit er ook beweging in de geopolitiek van de conventionele energiewinning. De Iraakse olieproductie bereikte onlangs bijna 3,5 miljoen vaten per dag, een rekord. Bovendien ziet het er naar uit dat Irak in de toekomst  Saoedi Arabie zou kunnen naar de kroon steken als grootste exporteur, wat de machtsverhoudingen binnen OPEC doet verschuiven.

Tolvrije Liefkenshoek deel van de oplossing van de Antwerpse verkeersknoop

Een tiental dagen geleden was er ophef rond een studie door het Vlaams Verkeerscentrum waaruit blijkt dat het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel de Kennedytunnel ontlast. Bovendien zijn  volgens hetzelfde rapport (kopie HIER) de baten van het tolvrij maken veel groter dan de gederfde inkomsten.  Daar kwam dan nog bij dat het  rapport door de Vlaamse regering  drie jaar verborgen  gehouden zou zijn gehouden.  De Vlaamse regering  wil niet weten van een tolvrije Liefkenshoektunnel.
Daar stopte het niet bij: Een tweede  rapport van het VVC  (kopie HIER)  meldt dat de trafiek aan zware kamions door de Kennedytunnel met  30% afneemt als de Liefkenshoektunnel tolvrij wordt.

Ivan Sabbe (LDD),  Björn Roszka  (Groen) en Jan Penris (Blok) wilden minister Crevits  donderdag 21 februari over de zaak interpelleren in de Commissie voor Mobiliteit.  De vraag voor interpellatie werd door  echter onontvankelijk verklaard. Waarschijnlijk komen er een week later wel vragen om uitleg.
De communicatie rond de zaak door oppositie en aktiegroepen wekte de indruk dat met het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel de Antwerpse verkeersknoop zou zijn ontward. Minister Hilde Crevits zegt dat dit niet klopt en ze heeft een punt:  ondanks de verminderde trafiek door de Kennedytunnel blijft die overbelast, aldus beide rapporten. Dit komt doordat het autoverkeer amper vermindert. De ochtendfile mag dan wel krimpen wel, ze blijft toch 6 kilometer lang (zie pagina’s 5 en 9). Het tolvrij maken is bovendien slechts gedurende één uur tijdens de spits economisch zinvol. Zonder bijkomende investeringen  zal de Kennedytunnel overbelast blijven tenzij er tol aan de Kennedytunnel zelf wordt geheven, of men alle  vrachtwagens uit de tunnel weert (zie figuur p5).
We hebben Ivan Sabbe aan de lijn. Hij stelt dat de Antwerpse verkeersknoop wél kan opgelost worden door een kombinatie van het tolvrij maken de Liefkenshoektunnel met een aantal investeringen waarvan de kost beperkt is tot enkele tientallen miljoenen euro’s.  De nieuwe tunnel die de regering wil bouwen alleen zal drie miljard kosten, alle plannen van de regering samen ongeveer 7 miljard.
Volgens minister Crevits is het “wegens de ESR neutraliteits voorwaarde” ook niet mogelijk om de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken. Die ESR norm stelt dat een firma, zoals de NV “Tunnel Liefkenshoek”, die aan een aantal voorwaarden voldoet buiten begroting en balans  van de regering kan gehouden worden.
Volgens Ivan Sabbe is het wel degelijk mogelijk om de tol te laten vallen  omdat NV Liefkenshoek nu geen verplichtingen meer heeft aan derde partijen (i.e. de Amerikaanse investeerders). Het enig probleem voor de regering  is dat als de NV Liefkenshoek geen tol meer heft, de NV geen inkomsten heeft en daarom vanaf dan ook niet meer voldoet aan de ESR norm. De regering wil de NV Tunnel Liefkenshoek echter gebruiken om het Oosterweel-miljardenproject buiten de begroting te financieren, en daarvoor moet de NV dus wel aan de ESR norm voldoen. En dus houdt de regering aan de tol vast, aldus Sabbe.
Het plan van de regering om het Oosterweelproject via het Liefkenshoek-vehikel te financieren vindt hij  trouwens helemaal geen goed idee, omdat het financieel risico van het -volgens hem veel te duur- project jaren later zal resulteren in een miljardenfactuur.
Zijn stelling dat de Liefkenshoektunnel nu schuldenvrij zou zijn lijkt echter niet te kloppen: in haar antwoord op een vraag van Dirk Peeters (Groen), zei Hilde Crevits in novemnber dat NV Liefkenshoek nog 193miljoen € schulden en 90miljoen € intresten moet terugbetalen en pas in 2025 uit de schulden zal zijn.
We contacteerden het kabinet van minister Crevits. Zijzelf  was niet bereikbaar voor een repons en haar woordvoerders mogen geen woord voeren in dit dossier.

Provincie skeptisch tegenover schaliegas

Open-VLD provicieraadslid Inge Michielsen  interpelleerde afgelopen week in de Provincieraad naar aanleiding van de geruchten betreffende mogelijke boringen naar schaliegas (shale gas) in de Kempen, waarbij ze haar bezorgdheid uitte over de zaak.
Ze geeft een stand van zaken,  legt uit wat de rol is van de provincie in deze en wat haar bedenkingen zijn. Ze vindt het belangrijk dat niet alleen het potentieel, maar ook de risico’s van fracking (de exploitatie van schaliegas) onderzocht worden. Geen onlogisch, maar toch een opvallend standpunt voor een liberaal. “We vinden economie belangrijk, maar dat mag niet ten koste gaan van de mensen. De winning van schaliegas gaat de toekomst belasten, investeringen  in hernieuwbare energievormen niet. “