Een alternatief voor de verkoop van EANDIS aan China

Distributienetbeheerder EANDIS wil geld ophalen door 14% van het bedrijf te verkopen aan SGID, een dochter van het Chinees staats-elektriciteitssbedrijf SGCC.
EANDIS wil de deal laten goedkeuren op 3 oktober, maar de vraag blijft waarom alternatieven weggewimpeld werden.

Begin maart meldde het Hollands FD al dat de Chinezen geïnteresseerd waren in EANDIS. Eind 2014 verkocht Electrabel haar aandeel van 21%  in EANDIS aan de gemeenten, die daarvoor bijna 1 miljard € betaalden via leningen. De gedeeltelijke verkoop aan de Chinese overheid zou bedoeld zijn om die schuld te verminderen en/of om investeringen in het net te vergemakkelijken.

“Voor de politieke bestuurders van EANDIS is het blijkbaar een brug te ver om iets op te zetten met de burgers van Vlaanderen.”

Het contract stipuleert dat SGID jaarlijks 40 miljoen krijgt voor de 800 miljoen dat het staatsbedrijf betaalt voor de verkoop. John Vandaele (MO) vindt het eigenaardig dat EANDIS  5% rendement wil garanderen op geld dat ze leent van de Chinese staat, terwijl er hier 250 miljard op de spaarboekjes staat. Het uitgelekt akkoord bevat nog een aantal andere angels, waaronder een ISDS-clausule die bij betwistingen toelaat dat het Chinees bedrijf onze overheden aan zou klagen bij private rechtbanken, buiten de Vlaamse, Belgische of zelfs Europese jurisdictie. De Vlaamse gemeenten kunnen ook verplicht worden om het Chinees aandeel terug te kopen.
Vandaele: “Een coöperatie zou kunnen investeren, maar dat werd niet overwogen door het EANDIS-bestuur. In Duitsland gebeurt het wél. Continue reading “Een alternatief voor de verkoop van EANDIS aan China”

We Kopen Samen den Oudaan, Niet …


Het collectief “We Kopen Samen den Oudaan” (WKSdO), dat een politietoren een originele nieuwe bestemming wilde geven, gooit de handdoek in de ring. Door de wijziging van de verkoopsvoorwaarden ziet de organisatie af van een bod op de toren.

“Het participatief ontwikkelen van vastgoed noodzaakt heldere en open procedures. Bij de Oudaan zijn deze niet voldaan”.

Concreet wordt er verwezen naar twee wijzigingen die het stadsbestuur aanbracht aan de verkoopsvoorwaarden. De aan de gang zijnde renovaties worden stilgelegd, waardoor de toekomstige eigenaar een hogere renovatiekost op zich zal moeten nemen. Verder wordt er ook een huurvrije periode van 9 maanden gestipuleerd, wat volgens WKSdO een verlies aan huurgelden van een miljoen € betekent.
Het zag er nochtans goed uit, want al 150 huurders hadden ingetekend. “We hadden nog veel verder kunnen staan als een andere procedure was gevolgd”, aldus  Seppe De Blust van ndvr, één van de initiatiefbemers van WKSdO. “Nu moeten we aan de geïnteresseerden vragen of ze zouden willen huren moésten we het hoogste bod doen. We zouden meer zekerheid hebben kunnen bieden indien we hadden geweten dat we voor een bepaald bedrag de toren hadden gekregen. In dat geval hadden we met nog veel meer mensen concrete afspraken kunnen maken. ”
“We hebben de eerste twee jaar nodig om een eigenaarscoöperatie op poten te zetten. De extra kost die een gevolg is van de twee gewijzigde voorwaarden wordt juist in die periode gemaakt. Daardoor wordt het risico te groot. Andere projectontwikkelaars, die de toren bijvoorbeeld tot luxe-appartementen willen ombouwen, kunnen een hoger financieel rendement uit de toren halen, waardoor ze de extra kost gemakkelijker kunnen dragen.”

“De biedingsprocedure, die alleen naar de hoogte van het bod kijkt, is niet de beste voor initiatieven als het onze. Bij andere projecten, zoals het Militair Hospitaal, werd eenzelfde prijs gevraagd aan alle bieders en werd daarnaast gekeken naar de inhoud van het project.”

“We hebben redelijk goede contacten gehad met het stadsbestuur en er waren wel wat mensen binnen het bestuur ons project genegen. Maar tezelfdertijd is er de laatste jaren een verschuiving aan de gang,  waarbij het rendement uit het vastgoed van de stad wordt gemaximaliseerd. Daar kan men zich toch vragen bij stellen, want plekken zoals de Oudaan kunnen ingezet worden om de buurt rond de Oudaan op te waarderen.  Het is belangrijk dat het niet alleen een winkelzone is, maar dat er ook een stuk stedelijkheid komt en bijvoorbeeld een link met Sint-Andries en de Modebuurt.”
Van 18 oktober tot 15 januari is er een tentoonstelling over ‘We Kopen Samen den Oudaan’ in de Singel.
Link: Manifest van ‘We Kopen Samen den Oudaan’

TTIP op een dood spoor?


Deze week werd TTIP, het dereguleringsverdrag tussen de EU en de VSA, afgeschreven door zowel Duitse als Franse toppolitici.
Volgens Marc Maes van 11.11.11 gebeuren de uitspraken echter om de verkeerde redenen.

“Het wijst op zenuwachtigheid. Deels vanwege het verzet tegen het akkoord, maar vooral om ze vinden dat de Amerikanen niet genoeg toegevingen doen. Iedereen maakt zich zorgen over de impact van TTIP op onze regelgeving, op de democratie en over het gebrek aan transparantie. Voor hen is het probleem blijkbaar de markttoegang (voor Europese multinationals).”
“Het ziet er dus naar uit dat het niet zal lukken om tegen het einde van het jaar een akkoord over TTIP te hebben, maar op 22 september wordt beslist of CETA, een gelijkaardig verdrag met Canada, in uitvoering treedt zonder dat de parlementen er hun zeg over gedaan hebben.”
Daarom is er op dinsdag om 20 september om 17uur een betoging gepland in de Brusselse Wetstraat. Meer info op stopceta.be.
Het zou kunnen dat de omstreden ISDS-clausule niet  onmiddellijk in werking zal treden. Dat blijkt ook uit het verslag van de vergadering van het Comité Handelsbeleid van 15 juli. Die ISDS-clausule zou buitenlandse multinationals toelaten om Vlaamse en Belgische wetten aan te vechten via aparte rechtbanken en is discriminerend voor Vlaamse burgers en ondernemingen. Of dat betekent dat ISDS afgevoerd zou worden of later juist stilletjes in werking zou treden, is nog niet duidelijk.

Loopt Antwerpen 200 miljoen mis voor scholenbouw? (update)

 
Het Antwerps stadsbestuur slaagt er niet in een plan voor scholenbouw voor te leggen en dreigt daardoor  200 miljoen aan Vlaamse financiering kwijt te spelen. Dat meldt althans Leen Verbist van oppositiepartij sp.a.
“In 2025 zullen er 15.000 extra plaatsen nodig zijn (in het lager en secundair onderwijs samen). Dat betekent dus extra gebouwen. Een gebouw wordt niet gezet in een maand. Er moet dus nu aan gewerkt worden, en daar zit een probleem. Er zijn middelen vrijgemaakt voor Antwerpen door de minister,  maar Antwerpen dreigt die nu kwijt te spelen omdat de stad geen werk maakt van het realiseren van de plaatsen. ”
“Er liggen plannen klaar, maar  de plannen voor Nieuw Zuid, bijvoorbeeld, zijn gewoon in de schuif gestoken. Eind juli is een collegebesluit genomen waarin de procedure voor het gunnen van de bouw is stopgezet. Er komt dus een nieuwe wijk zonder school.  Waarom de procedure stopgezet is, is een technische zaak, maar het komt erop neer dat het stadsbestuur haar werk niet gedaan heeft. De school zou gebouwd worden door de privésector, die daarna dan huurgeld zou krijgen. Maar die huur blijkt onvoldoende te zijn. Men had ook contracten van 36 jaar moeten afsluiten, maar dat kan niet. Het is de taak van het stadsbestuur om offertes uit te schrijven waarop de privé kan reageren. Iedereen heeft zijn werk gedaan behalve het stadsbestuur.”

Update (3 september): De maandag  na het gesprek met Leen Verbist contacteerden we het kabinet van onderwijsschepen Claude Marinower voor een respons op de kritiek vanuit de oppositie.  Pas vrijdagnamiddag liet men ons uiteindelijk weten dat de schepen ‘niet meer gaat reageren en verwijst naar de reacties bij ATV en de Gazet van Antwerpen’.
Op ATV stelde Marinower dat de Vlaamse overheid geen rekening houdt met het feit dat kinderen tijdelijk hervestigd moeten worden, een irrelevant punt is het over de bouw van nieuwe scholen gaat.  Verder schuift hij de schuld op de omslachtigheid van de Vlaamse administratie. Niets wijst er echter op dat de procedure zwaarder geworden is dan vroeger.
Bij de GvA verweerde de schepen zich door te stellen dat ‘in de periode van 2010 tot 2015 70% van zijn dossiers uitgevoerd’. Bijna de helft van die periode slaat echter op de vorige legislatuur,  toen onderwijs geleid werd door zijn voorganger Robert Voorhamme.

Vervolg gesprek met Leen Verbist (27 augustus)
RC: Er zijn toch scholen die wel gebouwd worden? We waren eerder dit jaar op Campus Hardenvoort. Kan de stad dat dan niet op Continue reading “Loopt Antwerpen 200 miljoen mis voor scholenbouw? (update)”

Barroso naar Goldman Sachs

We bellen met Vicky Cann van CEO over de overstap van Europees Commissie-voorzitter José Manuel Barroso naar Goldman Sachs.
“De overstap naar Goldman Sachs is een schending van Artikel 245 van het EU Verdrag dat zegt dat leden van de Commissie ‘eerlijk en kies’ moeten zijn in het aanvaarden van bepaalde functies.”
Vicky Cann: “De VSA veroordeelde Goldman Sachs tot een boete van 5 miljard dollar voor het verlenen van de slechte hypothecaire kredieten die leidden tot de financiële crisis van 2007/2008. Goldman speelt ook een actieve rol bij het lobbyen van de financiële sector tegen voorstellen die de financiële sector willen reguleren om de EU te behoeden voor een nieuwe crisis. Goldman Sachs speelde ook een rol bij het vervalsen van de rekeningen toen het land lid van de Eurozone wilde worden.”
Een on-line petitie HIER roept de huidige Commissie-voorzitter Juncker op om overstappen zoals die van Barrosso in te perken en beter te controleren.
Er zijn regels die de draaideur van EU-commissarissen naar de private sector moeten inperken, maar die zijn slechts geldig tot 18 maanden na het einde van het mandaat. Voor EU-parlementsleden zijn er geen regels, en voor een overstap in omgekeerde richting vanuit de financiële sector naar een EU-mandaat al evenmin.  CEO vindt dat de sperperiode voor EU-commissarissen tot 3 jaar verlengd moet worden en voor een commissievoorzitter eventueel tot 5 jaar. Het probleem is echter dat het de mensen zijn die nu profiteren van de draaideur, die de uitbreiding van de sperperiode zouden moeten goedkeuren. Vicky Cann heeft het over het probleem van ‘de kalkoenen die voor kerstmis moeten stemmen’.
“Aangezien de overstap een schending is van Artikel 45 kan de Raad beslissen op het pensioen van Barrosso te schrappen. De scherpe reactie van Frankrijk was toch opvallen. De komende maanden zal blijken of de verontwaardiging echt was. ”
Het is opvallend hoe Eurosceptische politici er in deze zaak het zwijgen toe deden. De aankondiging van de overstap van Barroso op 8 juli was  Sander Loones van N-VA geen tweet waard.
Behalve Barroso kregen ook Karel De Gucht en Nelie Kroes onmiddellijk na het aflopen van de sperperiode een bestuursmandaat bij multinationals die ze tot anderhalf jaar daarvoor moesten reguleren (resp. ArcelorMittal en Uber). Hoeveel de jobs hen opleveren zal waarschijnlijk pas over minstens een jaar bekend worden, na de publicatie van de jaarverslagen.