Verbeteringen voor Spoor Oost site voorgesteld maar bezorgdheden blijven


AG Vespa tekende een aantal voorstellen uit ter verbetering van de site Spoor Oost. Een selectie van deze ontwerpen zou kunnen worden uitgevoerd in de loop van 2017 en 2018 en werd de afgelopen week voorgesteld. Michel Franssens van bewonersgroep Park Spoor Oost was erbij.
“De opzet van de informatieavond was deze keer iets ernstiger dan een gelijkaardig initiatief twee jaar geleden, toen we allerlei voorstellen deden en uiteindelijk een kale vlakte gekregen hebben. De zaak was deze keer goed voorbereid en de plannen werden voorgesteld.”
“De vlakte blijft wat ze is omdat ze moet dienen als parkeerterrein voor het sportpaleis tijdens de Oosterweelwerken, en voor de Sinksenfoor. Maar een deel van de beschermde hangars van de kaaien zullen aan de kant van Trix en in het centraal gedeelte  geplaatst worden. En aan de Schijnpoort-kant komen ook overdekte constructies die recreatieve mogelijkheden zouden bieden. We staan daar positief tegenover, maar er moet opgelet worden dat gans het terrein niet vol komt te staan, en het is ook nog niet helemaal duidelijk wie die constructies zal beheren.”
“We willen een gezonde buurt, en dat hangt samen met de overkapping van de ring. We hebben een gesprek gehad met de assistent van de Intendant. Die overkappingsplannen in het zuiden zien er fantastisch uit, maar de overkapping van de Hollandse knoop is een probleem. We vrezen dat de tunnelmonden bij ons in de buurt zullen komen, en de vervuiling dus ook. Spoor Oost is daarom een belangrijke bufferzone,  maar momenteel wordt er helemaal geen rekening mee gehouden in de plannen. Het terrein is ook nog altijd eigendom van de NMBS en het akkoord met NMBS geldt, voor zover ons bekend, maar voor negen jaar. Wat als de spoorwegen daarna de zaak willen verkopen voor vastgoedontwikkeling met hoogbouw? Dat is nu net wat de buurt niet nodig heeft, wel groen.”
“De vraag naar groen is een absolute noodzaak, want we leven in een ongezonde buurt.  Kijk maar naar de resultaten van Curieuzeneuzen. De levensverwachting in Borgerhout kan 18 jaar lager liggen dan in de gegoede buurten. Is daaraan iets doen niet belangrijker dan parkeerplaatsen voor het sportpaleis?”
Links:
bijdrage over Spoor Oost van december ’14
– gesprek met schepen Van de Velde over de kaaien en PSO (dec ’14)

Spoor en binnenvaart als oplossing voor de extra containertrafiek?

We bellen met Tom Meeuws van sp.a en Jan Creve van Doel2020  over de containertrafiek op linkeroever. Om een verkeersinfarct door de stijgende containertrafiek te voorkomen roepen de sp.a afdelingen van Antwerpen en Waasland op om meer te investeren in spoor en binnenvaart. Voor Doel2020 moet er bovendien durven nagedacht worden aan een limiet op de containertrafiek. Tom Meeuws denkt dat de groei wél kan, maar trekt aan de alarmbel omdat de investeringsbudgetten voor het spoor de komende drie jaar bevroren zijn.
De discussie kadert in het alternatievenonderzoek rond het Saeftinghedok dat de Antwerpse haven en Vlaamse deelregering wilden laten graven op de plaats waar Doel nu ligt. Continue reading “Spoor en binnenvaart als oplossing voor de extra containertrafiek?”

Caroline Bastaens over Cultuur, Mobiliteit, Moskeeën, Radio en Kris Peeters

We spreken met Caroline Bastiaens ook over een aantal andere thema’s dan het Smart Cities project. Over:

  • Cultuur:  “De rol van de stad bestaat ook uit het bijsturen van het Vlaams beleid opdat iedereen de kans krijgt om mee te participeren.”
  • Mobiliteit: “We moeten nadenken over nieuwe investeringen  zoals wat we destijds in 2009 en 2010 (in openbaar vervoer, nvdr) beslist hebben. We moeten allemaal aan één zeel trekken. Dat gaat over fietspaden en openbaar vervoer. Veel plaats voor nieuwe tramlijnen is er niet maar we kunnen wel het aanbod en de snelheid verbeteren. Daar waar de tram rijdt moet hij voorrang krijgen op de auto en soms ook op de fietsers.”
  •  de Moskeeën: “Ik ben een groot voorstander van erkende moskeeën. Van de 47 moskeeën in Antwerpen zijn er  maar Continue reading “Caroline Bastaens over Cultuur, Mobiliteit, Moskeeën, Radio en Kris Peeters”

Lange Gasthuisstraat wordt Silicon Alley – Caroline Bastiaens

Internet of Things/ Smart Cities is een initiatief van de stad Antwerpen, de Vlaamse overheid en technologiebedrijf Imec dat in de Lange Gasthuisstraat een cluster wil creëren van projecten die experimenteren met slimme technologieën die het leven in de stad aangenamer en duurzamer moeten maken. We hebben bevoegd schepen Caroline Bastiaens (CD&V) in de studio over het initiatief.
Een voorbeeld zijn Continue reading “Lange Gasthuisstraat wordt Silicon Alley – Caroline Bastiaens”

Stad presenteert 10 mobiliteitsprojecten

Op 13 januari  stelde de stad tien nieuwe mobiliteitsprojecten voor. Onder de noemer ‘Marktplaats voor Mobiliteit’ lanceerde  Antwerpen een oproep voor projecten die de overbelasting van het Antwerps wegennet moeten helpen verminderen. Van de 10 geselecteerde projecten zijn er 4 gericht op logistiek en 6 op personenmobiliteit.
De problematiek van de Antwerpse mobiliteit kwam weer volop in het nieuws deze week naar aanleiding van een studie die erop wees dat 20 tot 30.000 voertuigen uit de ochtendspits moeten gehaald worden om chaos te vermijden tijdens de geplande Oosterweel-werken.
We belden met verantwoordelijk schepen Koen kennis: Continue reading “Stad presenteert 10 mobiliteitsprojecten”

De groeicijfers van de Antwerpse luchthaven herbekeken

Op 3 januari meldde de Antwerpse luchthaven dat 2016 een recordjaar was, met 25% meer passagiers dan in 2015.  We hebben Bert Leemans in de studio van het burgerplatform Vliegerplein. In een beknopt persdossier maakt Vliegerplein brandhout van de positieve berichtgeving:
“Als je rekening houdt met de éénmalige doorschuiving van 23.000 passagiers van Zaventem naar Deurne na de aanslag dan kom je op hetzelfde resultaat uit als de jaren ’90. En de passagiercijfers tonen een structurele daling aan na mei.”
Bovendien stelt Leemans vragen bij de betrouwbaarheid van de gepubliceerde cijfers. “De cijfers vanaf april werden op het laatste moment plots aangepast. Een onafhankelijke partij moet die cijfers in het oog houden.”
De cijfers van januari en februari, dus vóór de aanslag op de Brusselse luchthaven,  waren ook veel beter dan in 2015.  Bert Leemans:  “Dat komt doordat de toeristische vluchten door TUI pas in april 2015 gestart zijn. Vandaar het laag aantal passagiers in januari – februari 2015.”
In 2016 ging VLM failliet, maar de impact daarvan is volgens hem beperkt. “Dat waren zakenvluchten, dat ging over 11.000 passagiers per jaar.”
Volgens Vliegerplein zal Deurne nooit commercieel leefbaar zijn. In tegenstelling tot Charleroi is Deurne Continue reading “De groeicijfers van de Antwerpse luchthaven herbekeken”

Fundament, een nieuw socio-cultureel initiatief in Antwerpen Noord

bron: maps.google.be

Er is een socio-cultureel, buurtgericht initiatief in de maak in Antwerpen Noord (2060).  De vrijwilligersvereniging Fundament ontstond toen de kerkfabriek de leegstaande kelder onder de  Sint-Amanduskerk in de Van Kerckhovenstraat aanbood.
Initiatiefnemer Benjamin De Bruyn legt uit. De 1250 m² grote ruimte zal verschillende bestemmingen krijgen: atelier, fietsuitleendienst, jeugd-cultuur rumte, café … en wordt dus vooral een ontmoetingsplaats. Er zijn  ook nog plannen voor een lokale TV-studio en een polyvalente ruimte. “Iedereen die inspraak wil hebben en wil meewerken is welkom om dat te doen.” Geïnteresseerden kunnen contact opnemen via kelder2060@gmail.com.
Continue reading “Fundament, een nieuw socio-cultureel initiatief in Antwerpen Noord”