Schip ahoi: Piratenpartij vaart politiek landschap binnen

Onze studio kreeg Thomas Gordon op bezoek. Thomas staat mee aan de wieg van de pas opgerichte Antwerpse afdeling van de Piratenpartij, een partij die vooral in de Scandinavische landen scoort. Zo haalden ze bij de laatste Europese verkiezingen in Zweden een zetel in het Europees parlement binnen. Hoog tijd om eens kennis te maken met deze jonge partij die de begrippen “directe democratie” en “vrijheid” hoog in het vaandel draagt.

Veligheidsaanpak De Lijn

Vorige week werd een Brusselse buschauffeur doodgeslagen na een aanrijding, waarna het openbaar vervoer in het gewest voor dagen plat ging.
Freddy De Wilder van het ACV stelt dat de situatie in Antwerpen niet echt te vergelijken is met Brussel. Enerzijds zijn er minder moeilijke wijken in Antwerpen. Maar anderzijds is er ook de aanpak: bij de Antwerpse lijn wordt er een gedetaillerde analyse van elk voorval uitgevoerd, de betrokkenen worden van dicht opgevolgd en er gebeuren bijsturingen indien nodig; aldus De Wilder.
Hij wijst er ook op dat de media uit sensatiezucht de problemen soms opblazen . Zo presenteerde de Duitse zender ZDF onlangs kriminaliteitscijfers van de probleemwijken van Brussel centrum als zijnde die van het volledig Brussels gewest.

'Landjepik' in foto's

Volgende dinsdag, 17 april, opent in het federaal parlement een bijzondere tentoonstelling. Het onderwerp: ‘land grabbing’, het fenomeen dat ook wel ‘herkolonialisering’ genoemd wordt, waarbij buitenlandse firma’s grote stukken landbouwgrond of zogenaamd ongebruikte grond kopen of op zéér lange termijn huren, en de lokale bevolking uitgedreven wordt. We spraken met Manuel Eggen van FIAN Belgium, één van de twee organisatoren.
Alhier info over de expo. Let op: gesprek in het Frans, website drietalig.

Superkamions

 Zowel op Vlaams als op Europees niveau woedt er een debat over het al dan niet toelaten van 25 meter lange superkamions.
Alhoewel….
In Vlaanderen is de regering  al bezig met testprojecten. Vooral CD&V ziet in  de superkamions een middel om het stijgend transportvolume te kanaliseren. En hoewel er bij SP.a verzet is lijken de SP.a ministers de baan voor de supertrucks niet te blokkeren.
De Koepel Milieu en Mobiliteit, Komimo, ziet de superkamions liever niet komen en uit een enquete die Komimo recentelijk liet uitvoeren moet blijken dat ook de bevolking  tegen is. 
Volgens Miguel Vertriest van Komimo verminderen superkamions niet de milieuvervuiling maar wel de kost voor de transportfirma’s. Er is wel een verminderde uitstoot per vervoerde kilo in vergelijking met de bestaande kamions, maar die wordt ongedaan gemaakt omdat de monstertrucks veel meer vervuildend blijven dan vervoer per trein of per schip bij wie ze traffiek weghalen.
Op Europees niveau werd Europees commissaris Siim Kallas onlangs teruggefloten door het parlement. Het stimuleren van superkamions dat Kallas voorstaat gaat dan ook lijnrecht in tegen de visie van het Witboek Transport  dat de Europese Commissie zelf vorig jaar voorstelde en vrachtvervoer over de weg juist wil verminderen.