Inzet van de Tempelberg-troubles: niet veiligheid maar souvereiniteit


We hebben het met Amir Haberkorn van Een Andere Joodse Stem (EAJS) over de toestand op de Tempelberg in Jerusalem.
Die site ligt in Oost-Jerusalem dat sedert 1967 door Israël bezet wordt, maar in een deal met Jordanie werd afgesproken dat Jordanië jurisdictie kreeg over de site.
Amir Haberkorn: “Wat Israël doet is tegen de akkoorden die het afsloot met Jordanië dat de site beheert. Nu trekt  Israël de wetgevende macht over de Tempelberg naar zich toe door te bepalen wie toegang krijgt en wie niet, wat onaanvaardnaar is voor de moslims.”
Als verantwoording voor  de controles en gedeeltelijk blokkade van de Tempelberg  verwijst het regime van Tel Aviv naar de recente aanval tegen Israëlische soldaten op de Tempelberg door Palestijnen. Is dat dan niet relevant?
Haberkorn: “Jazeker, maar alles is relevant en het probleem zit veel dieper. Dit is het resultaat van de constante en onophoudelijke bezetting door Israël. Na 1967 is Israel gewoon verder gegaan met het uitdrijven van Palestijnen. Ik laat me niet uit over de startegieën die de Palestijnen moeten gebruiken maar het is correct om de aanval tegen de Israelische militairen zien als verzet tegen een bezettingsmacht.  De Palestijnen ondergaan dagdagelijkse vernederingen, dus dat er regelmatig aanslagen gebeuren is dan toch niet verrasend. Maar het (geweld) brengt de vredelievende oplossing wel verder in het gedrang.”
De acties van regering Netanyahu gebeuren onder invloed van de  extremistische Jewish Home/ Joods Huis  partij van de Isrealische regeringscoalitie.
Haberkorn: “Dat is een blok van religieuse fundamentalisten en nationalisten. Tot 30 jaar geleden was dat gedachtengoed een kleine stroming. ”
“We willen geen parallellen trekken met de jaren 30 want zo’n vergelijking is een soort legitimering van wat toen gebeurd is. ”
“De rechts-nationalistische, pre-fascistische, familie bestaat overal. Kijk maar naar Indië. Premier Modi is zeer rechts nationalistisch en voert een verschrikkelijk beleid tegenover de moslims en een neo-liberale politiek. Er is een nieuwe blokvorming wereldwijd aan de gang. Het Vlaams Belang is een zeer racistische organisatie en vormt toch een blok met het Israëlisch regime; ook de N-VA sympathiseert absoluut.”
Amir Haberkorn: “Ook binnen de Joodse gemeenschap is er een polarisering . Mmaar er is  een grote kritische groep die zich niet durft te uiten. We zijn zelf verrast van de sympathie die we krijgen in de Joodse gemeenschap. Anderzijds heb je dus inderdaad Joods Actueel (het blad van het entourage van Michaël Freilich, nvdr)   dat de spreekbuis is van de Israëlisch ambassade in Antwerpen.”
“We hebben contacten met buitenlandse kritische Joodse organisaties zoals Jewish Voice for Peace in de VSA en andere organisaties in Europa. We zijn bezig met het creëren van een eenheid binnen die organisaties om als één Joodse stem te kunnen naar voren treden om te laten horen dat er geen eenheidsdenken heerst ter ondersteuning van Israël.”
We beginnen het gesprek met de vraag wat de betekenis is van de Tempelberg…
Links:
– Gesprek met en over anti-zionistische Joden van Neturei Karta (2006)
– Gesprek met Sydney Levy, van Jewish Voice for Peace (2014)
Yehuda Shaul van Breaking the Silence (2014)

Financiering van de overkapping: graag een plan

Op 15 juni werden in de parlementaire commissievergadering  Mobiliteit en Openbare Werken vragen gesteld over de financiering van de overkapping van de Antwerpse ring. Niet alleen door de oppositie maar ook door ondervoorzitter Dirk de Kort van CD&V.
Momenteel is 1,25 miljard € beloofd voor de overkapping. 250 miljoen door Antwerpen en 1 miljard door de Vlaamse regering. Maar er  is geen robuust plan om dat miljard ook te voorzien: de regering zal de  overkapping financieren met de overschotten van de andere mobiliteitsprojecten .
Dirk De Kort: “Ik ben gaan kijken over hoeveel het ging de vorige jaren en dat liep op tot ongeveer 60 miljoen per jaar. Gaan we er op die manier wel geraken?” Continue reading “Financiering van de overkapping: graag een plan”

De kracht van symbolen: de zwartgelakte nagels van de Vlaamse leeuw

Deze week ontstond er wat tumult op een sociaal medium nadat een  politicus een Vlaamse leeuw met zwarte tong en nagels had uitgehangen, dus niet de officiële Vlaamse leeuw.
Hangt er een bruin geurtje aan de zwartgelakte leeuw? Of is de officiële leeuw die van de valse Vlamingen?
We bellen Frank Seberechts, departementshoofd Onderzoek bij het ADVN.

De officiële Vlaamse leeuw is de leeuw van heel Vlaanderen van uiterst links tot uiterst rechts, of men daar nu blij mee is of niet.

Frank Seberechts: “De officiële vlag van Vlaanderen heeft rode klauwen en een rode tong. Die is in ’73 goedgekeurd door de Raad van de Nederlandse Cultuurgemeenschap een in’85 als vlag van de Vlaamse Gemeenschap.
Maar de ‘militante’ Vlaamse beweging heeft dat nooit aanvaard en altijd de egaal zwarte leeuw gebruikt. De officiële Vlaamse leeuw werd gezien als een Belgische toegeving aan Vlaanderen en een Vlaamse toegeving aan België omdat met het rood de drie kleuren van de Belgische vlag in de officiële Vlaamse vlag zitten.”
“De officiële leeuwenvlag dateert van 1973 maar het is overdreven om het een uitvindsel te noemen want de vlag is geïnspireerd op het wapen van de graven van Vlaanderen uit de middeleeuwen. Dat was een  leeuw met Continue reading “De kracht van symbolen: de zwartgelakte nagels van de Vlaamse leeuw”

Verdrag Verbod op Kernwapens

Vrijdag 7 juli tekenden 122 landen een historisch verbod tegen kernwapens.  De ondertekenaars verbinden zich ertoe productie, bezit en transport van kernwapens te verbieden op hun grondgebied. We bellen met Pol D’Huyvetter die nu in Brazilië zit.

“De hypocrisie is verbazend: het non -proliferatieverdrag wordt door België aangehaald om tegen het nieuw verdrag te stemmen. Maar artikel 6 van het non-proliferatieverdrag verplicht de ondertekenaars juist om alles te doen wat ze kunnen om tot een verbod te komen. “

“Dit verdrag is belangrijk. Hier is een internationale norm neergezet. Voor de kernmogendheden wordt het een stuk moeilijker om aan hun massavernietigingswapens vast te houden.”
De kernmachten en hun sattelietstaten boycotten het overleg en de stemming.   Europese landen die geen lid zijn van de NAVO zoals Oostentijk, Zwitserland en Zweden stemden wél voor het verdrag. Ook Iran stemde voor. Het België van Michel en De Wever zit samen met de VS van Trump, het Frankrijk van Macron en Noord Korea in een Coalition of the Unwilling. De Hollandse regering werd door het parlement verplicht om deel te nemen aan het proces maar stemde in de VN tegen. Pol D’Huyvetter verwacht dat dit nog een staartje krijgt in het Hollands parlement.
Links:
Resultaat stemming 7 juli 2017
Verdragtekst
Webpagina VN

Manu Claeys: "Je gaat er niet geraken met 10 kilometer fietspad en twee extra tramlijnen"

Op 15 maart 2017 werd in het Oosterweeldossier een overeenkomst gesloten tussen de aktiegroepen (stRaten Generaal, Ademloos, Ringland) en de Vlaamse overheid.  Vanaf nu zou gekeken worden naar een gereduceerde Oosterweelverbinding en naar een het verminderen van het autogebruik in en rond Antwerpen. Er zou ook werk gemaakt worden van de overkapping van een groot deel van de ring.
De eerste stappen in de uitwerking van het akkoord verliepen niet goed doordat de politieke overheid de hakken in het zand bleef zetten en niet wilde afwijken van haar BAM-tracé ontwerp.

“Het Meccano tracé is superieur aan het BAM tracé maar met alle aanpassingen ziet die tweede keus er toch ook zeer goed uit”

Volgens de aktiegroepen waren de procedures in het Oosterweel-dossier de vorige jaren niet correct gevolgd en het zag er naar uit dat de Raad van State die kritiek ging bevestigen, wat gans het project kon doen kapseizen. Maar op 14 juni werd dan toch een volgend compromis bekend gemaakt: de overheid vraagt BAM een  “Oosterweel Light” en een reeks andere aanpassingen onderzoeken en stRaten generaal trekt zijn verzoekschrift bij de Raad van State in.
Manu Claeys van stRaten generaal  is tegast voor een uitgebreide stand van zaken.
Kosten-baten analyse 2.0
Na het vervolledigen van de plan-MER studie met daaraan gekoppelde kosten-baten analyse werd begin 2014 door de Vlaamse regering gekozen voor het BAM-tracé. Dat leverde 4 minuten meer tijdswinst op dan het Meccano-alternatief om van de ene kant van Antwerpen naar de andere kant  te rijden. De maatschappelijke kosten baten amalyse (BKBA) berekende dan dat die tijdswinst (over enkele decennia bekeken) vier miljard € Continue reading “Manu Claeys: "Je gaat er niet geraken met 10 kilometer fietspad en twee extra tramlijnen"”

Luchthaven Deurne "Het strovuurtje is voorbij"


In 2014  werd de exploitatie van de luchthaven van Deurne geprivatiseerd. Met de uitbesteding aan Egis werd in het vooruitzicht gesteld dat de subsidiestroom naar Antwerp Airport zou stoppen. Maar volgens Bert Leemans van burgerplatform Vliegerplein gaat het helemaal niet die richting uit.
“Het strovuurtje dat er was na de aanslagen vorig jaar is voorbij. Sinds september ’16 ziet men iedere maand minder passagiers dan het jaar voordien. De exploitant Egis doet het dan ook niet goed. De gecumuleerde verliezen zijn nu groter dan het kapitaal waarmee de firma van start gegaan is.”

“Vóór de gemeenteraadsverkiezingen komen we met een volwaardig alternatief”


Nieuw is dat Vliegerplein heeft weten te achterhalen dat  Egis jaarlijks ongeveer 250.000 € betaalt voor de exploitatie van de luchthaven. Daartegenover staat dat Vlaanderen nog altijd jaarlijks 4 miljoen betaalt aan exploitatiesubsidies. Bovendien Continue reading “Luchthaven Deurne "Het strovuurtje is voorbij"”